tisdag 29 maj 2012

Personsök med gänget!

Jag och 2 andra tjejer har en sökträningsgrupp som träffas en gång per vecka och tränar antingen sök i skogen eller grundträning inom söket såsom rullemarkering, apportering, utgångslägen och flying. När vi var i skogen senast och riggade sökrutor och sökslag hade vi min systers kamera med oss och tog lite bilder för att ni skulle få se lite vad sök är och vad vi pysslar med! Sök är en tävlingsgren men man kan även hålla på med sök bara för att ha en aktivitet att utföra tillsamans med sin hund och sök är helt underbart roligt eftersom man som förare får chansen att se hur sin egna hund jobbar! Vi startar alltid varje tillfälle med att göra sökrutorna där figuranterna ska gömma sig, vi testkör, kollar om retningarna funkar och ändrar om det behövs.
Vi kör också alltid uppvärmning med varje hund innan de ska köra sökslagen i skogen. Uppvärmningen är något vi har börjat utöka då vi alla i gruppen vet hur otroligt viktigt det är med en uppvärmd hund med tanke på skaderisk och hur explosivt hundarna jobbar inom söket. Vi har också en ordentlig genomgång på vilka retningar hunden ska få (ljud/synretning) och vad/hur vi som figuranter ska belöna just den hunden som kommer. Här har ni Hanna med sin amstaff Lotten, Hanna och Lotten har precis börjat sin sökträning och har utvecklats jättebra! Även jag fastnade på bild med den fina sidan åt kameran!
Här kommer min jack russell Sam i ett bra skick på figuranten som håller i kameran. Jag och Madde står på sökstigen och kan njuta utav Sams arbete och vi kan också se hur han jobbar, om vi måste tänka på något till nästa skick eller om det behövs någon ändring till nästa hund.
Här ser man klart och tydligt att Freya (Maddes amstaff/am.bulldog) inte lyssnat på Maddes riktningsbestämning utan hon vill hellre springa till kameran. Här kallade vi bara tillbaka henne till föraren (Madde) och ställde upp helle i den riktiningen hon skulle söka figuranten ute i skogen.
Det som händer ute hos figuranten är att hunden får sin belöning, vilket kan vara godis, leksak eller kel. Belöningen kan presenteras på olika sätt beroende på vad för hund det är. Eftersom vi alltid kör en genomgång innan varje hund ska ut och söka vet figuranterna precis hur de ska göra när hunden kommer. Tiden ute hos figuranten är mycket värdefull - det är ju människan hunden ska hitta/vilja hitta, därför måste ju hunden vilja jobba för sin belöning.
När alla skicken är gjorda samlas alla figuranter på linjen och myser lite med hunden. Detta är viktig då samhörigheten att vi alla är tillbaka är viktig för hunden och oss andra, man kan ju inte lämna kvar människorna ute i skogen! Jag älskar våra sökträffar där vi får götta ner oss i hundträning och dessutom med 2 tjejer som är mycket intresserade! Nu i helgen åker jag dessutom till Ullared på Sökkurs för Magnus Karlsson, CANIS. Jag ser verkligen fram emot att lära mig mer om markering, utveckling och tävling!

Inga kommentarer: