tisdag 22 maj 2012

Klövjeväska med bra egenskaper!

Jag har ju efter Saurons operation börjat engagera mig MYCKET i fysträning och hur jag på bästa sätt bygger upp båda mina hundar för att de ska vara hållbara trots eventuella skador. Därför har jag fått omstrukturera framförallt Saurons aktiviteter. Jag får testa mig fram för att se vad jag kan göra med honom och hur mycket innan han reagerar i sin bog/tass. Samtidigt går jag fortfarande hos Cissi på Alpha Ohm med båda hundarna för att ge dem bra förutsättningar i vårat arbete inom sök/viltspår/agility. Jag har haft flera olika klövjeväskor och jag har aldrig varit riktigt nöjd med konstruktionerna eller behagligheten i användandet för hunden. Men nu har jag hittat en som jag än sålänge är mycket nöjd med! Dessutom är den otroligt snygg. Jag har inhandlat den i Hundia butiken hos min kollega Pirre i Korskrog, väskan kommer ifrån ett företag som heter Kyjen.
När jag ska börja träna med klövjeväska vill jag starta med mycket lätta vikter, det ska man alltid göra! Ca: 5 % utav hundens vikt kan man ha som start vikt och efterhand jobbar man sig uppåt i vikter till ca: 20 % utav hundens vikt (om man har en frisk hund utan skador eller fysiska problem. Detta är för att jag sakta vill bygga upp hundens muskler utan att belasta hundens rygg och leder för mycket. Med Sauron har jag dessutom inget mål att komma upp i 20 % utav hundens vikt då han har sina skador på framdelen, utan min tanke med klövjeväskan är att han ska jobba med att trampa under sig med bakbenen istället för att lägga all vikt på framdelen, för det behövs inga tunga vikter. Vid detta tillfälle valde jag att ha 2 snusdosor i vardera sida som var fyllda med köttfärs (Sams belöning till sökträningen vi hade efter).
Här vill jag se om klövjeväskan ligger stabilt över ryggen på Sauron. Jag vill inte ha en väska som svänger hit och dit eftersom det blir ännu viktigare när jag väl kommer upp i lite högre vikt att den ligger centralt över ryggen och inte kanar åt olika håll. Jag fick spänna den bakre remmen lite eftersom jag tyckte att den glappade något.
Jag vill ha en klövjeväska som ger bogen frihet att jobba obehindrat (jag vill inte ha en rem som ligger för långt ner på bogen då det hindrar hundens rörelser) oavsett om vi går på rak väg eller i terrängen. Dessutom ville jag hitta en väska som ligger bra bakom frambenet, jag hade en väska innan där benet strök emot väskan varje gång han tog ett steg - måste vara irriterande efter ett tag. Denna väska ligger fint i både bogen och bakom frambenet, dessutom har den fina finesser som ger det där lilla extra, kolla dragkedjan, regntäta sömmar!
Här har ni en till sån där grej som gör att väskan får lite extra bra poäng, skydd för att hunden inte ska få skav eller att det känns obehagligt med spännena för voffen, dessutom har remmarna fleece skydd över sig för att inte skava under magen.
Bandet på ryggen var bra när man skulle lägga väskan tillrätta om den åkt lite på sniskan, dessutom kan man spänna fast packning iform av en filt uppe på ryggen - smidigt!
Det som jag tycker är så smidigt med klövjeväska är att man kan kombinera sin vanliga promenad med träning! Jag börjar alltid med mycket lätta tyngder om jag ska gå offroad då jag inte vill att hunden ska behöva jobba med både koordination och styrka samtidigt! Denna klövjeväska fyller alla mina behov än sålänge. Jag kommer att testa den vidare och hoppas på att jag är nöjd även framöver. Jag vill tillägga att om ni har en hund med ledproblem eller som är fysiskt nedsatt pga något så bör ni träna i samråd med en veterinär eller fysioterapeut så ni ite förvärrar hundens problem istället för att stärka den. Dock är träning även utav den skadade hunden viktig men man måste tänka på att man ska träna upp hunden långsamt och att man måste anpassa övningar/träning efter hundens utgångspunkt och skada!

1 kommentar:

Anonym sa...

hej !
var kan jag köpa samma Klövjeväska ???
jag hittade inte det i Hundia butiken :(
mvh
monika