fredag 6 april 2012

Bull och Terrier berikning i vårsolen!


Jag har under vinter/vår startat upp en kamphundskurs där målet med kursen var att jag som instruktör skulle kunna utveckla övningar som är anpassade för just kamphundsraser. Kursen höll jag som utbildning för mig själv och kursdelatagarna fick vara expriment i de olika övningarna. Vid det senaste tillfället körde vi bull och terrier berikning med en massa olika övningar som skulle testas på kursdeltagarnas hundar - man kan säga att det blev högsta betyg på kurstillfället ifrån deltagarna!

Övningarna var superbra och hundarna hade ett lugn över sig som man inte ser på kurs annars! Feedbacken ifrån kursen var också oerhört positiv och hundarna hade varit mycket tillfreds efter kursen :)


Dagen efter var det strålande solsken och jag kunde inte hålla mig ifrån att testa på mina egna hundar. Amstaffblandningen Sauron och Jack russelln Sam. Amstaff/ambullen Freya var också med.
Känslorna ifrån kamphundskursen satt kvar och jag hade super energi inför att köra berikningen på mina hundar med, så Madde och jag begav oss ut i skogen för att reka övningarna, det var 5 berikningsövningar som alla är anpassade efter rasegenskaperna hos bull och terriers.

Mina hundar tyckte det var så oerhört roligt och man kunde se vad som var mest attraktivt i de olika övningarna hos våra olika hundar. De skiljde sig åt i konncentration, uthållighet, kamplust, nyfikenhet och vad som gillades bäst mellan gristyne, pipleksak...mm
Men framförallt så handlar ju berikning om hundens upplevelse inte om vad den gör!


En oerhört rolig och inspirerande dag i skogen med hundarna som garanterat kommer bli fler!!

Jag kommer också att anordna en Bull & Terrier berikning i Linköping den 19 maj som man kan vara med på om man har bull eller terrier, mer info kommer. Där kommer jag att jobba som inhyrd så jag har inte hand om anmälningar, dock får ni gärna maila mig om frågor eller om ni själva vill att jag ska komma till er hundklubb, kennel eller kompisgäng och anordna bull & terrier berikning (jag håller även i berikning för övriga hundraser om ni vill få praktiska berikningsövningar att göra tillsammans med er hund!) maila mia@hundia.se om ni har några frågor ang berikning och inhyrning utav mig som instruktör.

Jag har även fått en förfrågan ifrån Jeanette Åman i Stockholm angående Bull och Terrier berikning, planering pågår och jag håller tummarna för att den resan ska bli av! Så bor ni i Stockholm och vill skaffa er lite erfarenhet om berikning för just eran ras kan ni höra av er till mig så vidarebefodrar jag er till Jeanette!


Kortena i bloggen är tagna med min iphone under pågåeende berikning, därav kvalitén på bilderna...hoppas ändå att ni ska se vad som händer på dem :) Hundarna är Sam, jack russell och Sauron, amstaffblandis (mina egna hundar)

BERIKNING ÄR TILL FÖR HUNDEN MEN ÄR EN UPPLEVELSE FÖR ALLA INBLANDADE!

Inga kommentarer: