tisdag 27 mars 2012

Kursstart i Blodspår EXTREME!


Äntligen har blodspårskurserna dragit igång hos mig på Hundia Hundskola i Mjölby!
Jag hade glömt bort hur otroligt spännande och roligt det är att få se olika hundar, olika raser och olika individer arbeta i spårskogen. Man lär sig så oerhört mycket utav att bara studera hundens olika beteenden under spårningen - helt underbart!

I söndags var det dax för årets första Blodspår EXTREME, 6 ekipage samlades för genomgång utav spårläggning och hur vi skulle lägga spåren åt de olika hundarna.
Vi gick igenom motivationshöjare/sänkare som vi kan ha i spåret och vissa fick tips på vad deras raser skulle kunna gilla som utmaning.

Eftersom jag hade förmånen att få ha 4 nya ansikten och hundar på kursen började vi med presentation om hund & förare för att jag skulle få lite mer kött på benen och lite info som jag anväder mig utav när vi kör problemlösning och upplägg.
Ibland känner man sig lite som en detektiv under uppdrag :D

När all teoretisk & praktisk genomgång var klar så skickades deltagarna ut i skogen för spårläggning. När alla var tillbaka gick vi igenom hur vi beter oss i spåret och vad man ska tänka på under hundens spårarbete. Jag gick med på 2 hundar denna gång och min handledare Madde gick med på 2 hundar också.
De andra 2 ekipagen fick träna sig i att redovisa hur det hade gått för sina hundar och dessa 2 går vi med på vid nästa träff.

När alla hade gått sina spår hade vi gemensam utvärdering utav alla hundarna. Under utvärderingen skulle spårläggaren säga vad de hade sett och hur de upplevde hunden vid de olika svårigheterna i spåret, efter det fick hundägaren säga om de tyckte att hunden spårade som vanligt och om de märkte någon skillnad vid de olika händelserna i spåret mot hur de vanligtvis spårar.
Efter detta gick vi igenom lite råd och tips på vad varje hund ska få för spår vid nästa träff och vilket vilt de ville testa på sina hundar, jag är överlycklig att 3 utav deltagarna ville testa vildsvin :)
Utav de resterande deltagarna ska 2 gå på älg och 1 på rådjur.

Jag längtar som en tok tills det är dax för nästa träff, då får jag njuta utav att se hundar jobba igen! Kanske till och med får med mig kameran så jag kan fota lite!

Jag har en extra insatt Blodspår EXTREM som startar den 27 april (kommer att gå på fredagar) där det finns få platser kvar om du är intresserad! För mer info om Blodspår EXTREME kursen hänvisar jag er till min hemsida: www.hundia.se (Mjölby), där kan ni läsa mer om vad kursen går ut på under KURSUTBUD.

Inga kommentarer: