onsdag 8 februari 2012

NamNamNamNam, mini köttbullar!


Så, då laddar vi för att tillaga lite fina miniköttbullar! Jag väljer oftast nötfärs till mina hemmagjorda köttbullar till voffarna. Varför? Jo, därför att mina hundar alltid brukar få smaka köttbullarna råa innan jag tillagar dem och då har jag fått för mig att nötfärs är bättre än fläskfärs?
Jag vet inte om det är så igentligen men jag oroar mig för trikiner och för att fläskfärsen ska vara för fet för mina hundar som lätt lägger på sig...ni som vet om det stämmer får gärna kommentera detta inlägg :)



MINI KÖTTBULLAR

1. Jag försöker att köra så ren produkt som möjligt då jag vill att hundarna ska slippa onödiga kryddor och spannmål, jag har därför enbart tillsatt 1 ägg gula som ska binda ihop köttfärsen. Det går säkert att tillaga dem utan ägg gula med. Ni bör dock undvika kryddor överhuvudtaget och jag anväder inte heller ströbröd eftersom jag inte vill tillsätta spannmål och absolut ingen lök. Dock kan man tillsätta rå rivna morötter om man vill. Knåda sen ihop köttfärsen ordentligt så ägget hamnar i hela smeten.


2. Rulla köttfärsen i lagom stora köttbullar, tänk på att det ska vara mini köttbullar och inte gigantiska bullar :)
Jag hade 500 gr köttfärs som blev 70 st små bollar.


3. Sprid ut mini köttbullarna på en stor plåt och lägg dem inte för nära varandra utan ge dem yta att sprida ut köttsaften på. Man kan välja att även här koka dem innan och sen lägga in dem i ugnen eller så kan man steka dem innan. Jag vill inte steka innan för jag vill inte ha för mycket fett i dem och stekt mat är mindre skonsamt för magen. Om man lägger in dem i ugnen råa så får man räkna med att det kommer att komma köttsaft ur dem.


4. In med mini köttbullarna i ugnen på ca: 200 gr i 15 min så de får en lite hårdare yta. Sänk efter det temperaturen till 60-100 grader och torka dem på samma sätt som med levern, rör om på plåten med jämna mellanrum så de blir torkade runt om. Jag hade dem inne i ca: 1 timma idag och det blev perfekt resultat, lagom hårda på ytan och mjuka längst in!


LYCKA TILL!

4 kommentarer:

Anna sa...

Du behöver inte vara orolig för trikiner i fläskfärs om du bara köper svensk fläskfärs. Den färsen testas alltid innan den säljs. (Från en som utförde de testerna ;) )
VH
Anna K

Kerstin sa...

Hej Mia!
Eftersom jag själv bloggar har jag med stort intresse läst artiklarna i Östgötatidningen varje vecka. Så jag kikade naturligtvis in på din blogg också.
Intressant!
Jag har lagt till din blogg på min sida för att lätt kunna följa din blogg, hoppas du inte har något emot det.

Kerstin

Mia Karlsson sa...

Anna: vad bra! Tack för din kunskap, nu ska här göras fläskbullar :)

Kerstin: Vad roligt! Du får så gärna lägga till min blogg det är alltid roligt med nya läsare :) Har du någon egen blogg?

Kerstin sa...

Ja min bloggadress är;

http://vammelby.blogspot.com/

Jag bloggar lite om ditt och datt om min vardag...ja gå du gärna in och läs om du vill:)