onsdag 8 februari 2012

NamNamNamNam, hemgjort hundgodis!

Jag gör väldigt ofta hemlagat hundgodis till mina hundar. Framförallt på grund av allt socker, salt och spannmål som finns i "valigt" hundgodis och för att jag tycker om att pyssla med saker till hundarna.

Idag tänkte jag med ord och bilder visa hur jag tillagar fårlever & snart kommer även ett inlägg om hur jag gör egna mini köttbullar.



FÅR LEVER

Först och främst vill jag säga att det går lika bra med kolever eller grislever och har ni tur att känna någon jägare så kan ni kanske få delikatess lever ifrån rådjur, vildsvin & älg!
Men som sagt idag är det fårlever vi tillagar (de andra leversorterna gör jag på samma sätt med)

1. Skölj av levern under vatten. Det gör jag bara för att få bort blod och den blir lättare att hantera. Levern är väldigt hal att handskas med så akta fingrarna när ni skär eller klipper!

2. Klipp eller skär levern i lagom stora bitar, jag gör dem gärna mindre för då tar inte ugnstorkningen så lång tid.


3. Koka levern i ca: 15 min så den är genomkokt. Man kan stoppa in levern i ugnen direkt men jag brukar koka den så jag blir av med köttsaften + att jag då vet att den är klar rakt igenom innan jag torkar till den. Jag brukar koka på 3:an.

4. Sprid ut leverbitarna i en lagom stor ugnsform eller på plåt, se till att alla bitar ligger fritt så ni inte lägger dem på varandra. På så sätt går det bättre att torka bitarna.


5. In i ugnen i ca 1-1,5 timmar, beroende på hur stora bitarna är kan det ta längre tid och vill man ha dem lite mjuka inuti kan man minska tiden eller vill man ha dem helt torkade så får man kanske höja tiden. Ugnskvalitén spelar ju också in. Under tiden levern är i ugnen vänder jag den några ggr så jag se hur långt det är kvar. Jag brukar ha ugnen på 60-70 grader, man ska inte ha för hög temp då det brukar resultera i väldigt hård yta men inte genomklart. Sen sätter jag alltid en grytlapp vid ugnsluckan så det blir en glipa öppet.
Det gör jag för att fukt ska släppas ut och levern bli torr.


Det går också bra att enbart koka levern och sen göra godisbitar till hunden men jag torkar den alltid då hållbarheten blir väldigt lång!

LYCKA TILL!

1 kommentar:

Sara Nielsen sa...

O nu kanske ja lyckas bättre, tack så mycket :)