måndag 6 februari 2012

Är spannmålet boven i dramat?


För ett tag sedan fick min jack russell Sam problem med sin mage. Han hade inte diarre men var svullen över buken och visade tydligt att det var jobbigt. Han gnydde inte men hade svårt att komma till ro, vilket han aldrig har annars.
Jag blev orolig och började forska i vad det skulle kunna vara.

Jag listade upp allt nytt jag hade gett honom i mat/godis väg och sen listade jag upp vad som hänt de närmsta dagarna.
Han hade legat under narkos dagen innan han blev dålig och han hade fått en oxkota som han i vanliga fall brukar bli lös i magen utav.
När jag frågade veterinären om det kunde/brukade bli problem med magen efter narkos sa de att det inte var vanligt och att de inte trode det berodde på det.
Vissa sa att det visst var vanligt men det var på ett hundforum jag skrev på så jag visste fortfarande inte vem jag skulle lita på.

Jag ringde till en större djurklinik och sa precis hur det var: svullen buk, rapig, lös i avföringen men absolut ingen diarre, svårt att komma till ro.
De sa att han troligtvis hade gaskolik och att det var ganska vanligt att hundar fick det efter narkos då tarmsystemet går ner i vila.
Okej, då kände jag att fler talade för att det kunde va så.
Jag köpte Canikur på apoteket som främjar en bra tarmflora och gick över på råris/kokt fisk diet men kände ändå att jag inte fick de resultaten jag ville ha.

Under denna period satt jag som klistrad vid nätet för att lära mig så mycket som möjligt om magproblem och kan väl säga att jag mådde taskigt! På nätet hittade jag allt ifrån cushingssjukdom till tumörer och jag jagade upp mig!
Helt plötsligt hamnade jag på en bloggsida om en tjej som själv haft hund med magproblem som varit hos veterinären från och till hur mycket som helst och som nu hade börjat intressera sig utav hundars foderintag.


Jag skrev till henne och förklarade Sams problem med magen och fick snabbt svar tillbaka! Det jag läste där gjorde mig paff och upprörd och jag visste inte vad jag skulle tro.
Hon skrev att alla hundar som äter mat med spannmål i till slut blir sjuka och då var det inte bara magproblem hon menade utan även allergier, svamp, klåda...osv
Hon var tvär säker på att spannmålen i hundarnas foder gör dem sjuka! Hon beskrev procedurens som sker i hundens tarm och att det blir som klister i tarmen.
Efter att ha läst alla väldigt intressanta inlägg på hennes blogg läste jag vad hon rekommenderade mig att göra med Sams foderstat:

* Gå över till ren vom, kyckling.
* Ge tillskott iform av Standart IMMUN & Standart BENMJÖL.
* Ge fiskolja, nypon pulver & nässel pulver.

Jag övervägde noga och diskuterade mycket med min vän Madde om hur jag skulle göra. Jag bestämde mig för att testa denna nya foderstat på både Sam & Sauron.
Nu har han gått på det i 5 dagar och magen är bättre, han har bättre bajs men inte helt ok. Sen bajsar han inte lika ofta, vilket var helt naturligt. Däremot har jag inte riktigt kommit underfund med hur ofta jag ska ge honom mat och hur sent jag måste ge honom på kvällen för att han inte ska bli illamående på morgonen (får han inte mat tillräckligt sent på kvällen brukar han kräkas galla på morgonen) så därför har han idag kräkts galla men jag avvaktar och ger honom senare kvällsmat och hoppas komma iordning med det problemet.
Det ska bli mycket intressant att se hur det utvecklar sig och om han kommer bli bra. Självklart kommer jag söka veterinärvård om det inte återhämtar sig och jag har varit i kontakt med veterinär om detta, men jag tyckte det var mycket intressant med denna nya info om hundars mat.

Jag själv har ingen direkt erfarenhet utav hundfoder och tycker absolut man ska vara noga med att lära sig mer om det som erbjuds, dock vill jag tillägga att jag tycker man ska vara lite reserverad till att bara byta hursom eftersom det krävs tillskott om man ska ge ett foder som inte redan är ett fullfoder!

För er som vill läsa mer om kan ni gå in på bloggsidan jag hittade: Hela hunden och tag gärna kontakt med Anne-lie som skriver bloggen!

4 kommentarer:

Nikita - hundbiten och hundtokig sa...

Vad lustigt..

Casper har börjat kräkas på morgonen. Bara galla. Ett par gånger har det varit en pinnbit i som han lyckats tugga i sig. Alla gånger har han fått mat ganska tidigt på kvällen.

Hur kommer det sig att Sam kräks galla om han inte fått mat tillräckligt sent?

Jag är ju i valet och kvalet att gå till veterinären med Casper, eftersom han kan kräkas en eller två gånger i veckan. Är ju rädd att något har fastnat i magsäcken och ligger och retar magen, men har ärligt talat ingen lust att lägga honom på bordet för att bli undersökt med sederande och allt vad det innebär!

Lotta sa...

Jag tror att det ligger mycket i det hon säger,men....om man tittar på vad hundar oftast reagerar på i foder så är det proteinerna..och dom är allätare så dom bör inte äta enbart animalisk föda. Däremot så kan man diskutera spannmålens vara el icke vara :/ Tror också att vete är sämst. och jag vet inte om alla hundar blir sjuka för el senare.... Kan säga att mina spyr ytterst sällan och då som regel en orsak. Men hoppas Sam blir bra!!

Mia Karlsson sa...

Jo Nikita, jag har sett ett samband med Sam´s morgonkräkande. Om jag har gett honom kvällsmat vid 18 tiden och sen låter honom gå utan mat fram till frukosten vid 11-11:30 tiden så kan han bli illamående, det är inte alltid han kräks men om han gör det så är det galla. Ibland vill han bara ut och äta gräs utan att kräkas.
Har jag däremot gett honom mat vid 21 tiden är det sällan han blir illamående med kräkningar.

Nu kräks han inte speciellt ofta men tillräckligt för att jag ska hitta ett samband mellan tidig kvällsmat och kräks.
Jag tror att han blir illamående av att gå tom i magen förlänge och som jag har förstått det så är det ganska många hundar som kräks om de gått tomma för länge.
Testa honom och se om det kan spela in även på honom.

Ibland har jag bara gett ett par torrisar innan sänggång och det har hjälpt.

Mia Karlsson sa...

Lotta: skulle gärna vilja veta vart du läst det där om proteinerna? Vill läsa allt och gärna från olika källor.
Att hundar kräks behöver ju inte bara bero på fodret, kan ju vara att de går tomma utan mat länge och är känsliga för det.