fredag 3 februari 2012

HUNDkursledare - världens bästa yrke!


Tänkte skriva lite om hur det är att vara hundkursledare, kanske finns fler där ute som är intresserade utav att lära sig mera inom hund och kanske till och med vill utbilda sig vidare!

Först och främst ska jag förklara min utbildningsväg:

1. Det startade med att jag gick HUND 3 (numera Hunden - ur olika vinklar) hos David & Maria Selin i Alvestad som ligger ca: 22 mil från Mjölby. Hunden - ur olika vinklar kan läsas antingen på 3 helger eller som en intensivvecka under sommaren. När jag läste gick jag en intensivvecka och bodde på vandrarhem inärheten utav kurslokalen. Jag hade med mig båda hundarna och träffade många fina människor som lärde mig mycket. Hunden - ur olika vinklar är en grundläggande kurs om hundens som djur och man lär sig MASSOR!

2. Efter grundkursen sökte jag till HUNDkursledare, även den går hos David & Maria Selin men själva utbildningen var på 8 helger med olika lärare på alla. Att ha olika lärare gjorde att man fick massor med information och kunskap inom olika teman och hundtänkande och man fick förmånen att få en bred utbildning där man själv växte som människa. Man fick diskutera, kritisera, hålla med, fråga & testa - man utvecklades något enormt!

3. När HUNDkursledarutbildningen nästan var klar sökte jag till HUNDproblemsutredarutbildningen, jag blev antagen och började 6 intensiva helger med olika lärare som själva jobbat med problemhundar/ägare. Jag valde under utbildningen att inte satsa på just denna inriktning pga att jag gärna vill förebygga problem. Självklart har jag idag hundar på träning som har utvecklat oönskade beteenden och denna utbildning gör att jag har mer kött på benen när det kommer till problemlösning och utredning av bakomliggande orsaker.


Utöver detta har jag läst: Blodspår som berikning & HUNDdagisföreståndarutbildning.
Är ni mer nyfikna på mig och mina utbildningar, läs här
Ni kan läsa mer om utbildningar hos David & Maria Selin på HUNDutbildningsgruppen
Är ni sugna på att utbilda er inom hund skulle jag alla gånger om skicka er till dem!

Sen börjar allvaret, att driva hundskola som egen företagare är det bästa jag har gjort. Man utvecklas som människa, man lär sig pedagogik, man lär sig läsa människor & hundar, man lär sig lyssna på behov och önskemål, man lär sig att vara ödmjuk men samtidigt beslutsam när det gäller träningsupplägg och hur jag vill att man ska behandla och träna hund. Hur det än är så har ju jag en idé och kunskap om hur jag vill att mina kurser ska vara och utformas och man brinner för varje hund & ägare man tränar. För mig betyder ALLA som går kurs hos mig så oerhört mycket och ibland är det svårt att förstå att så många vill gå kurs hos oss - ett litet bevis på att all energi och hjärteglädje man lägger ner ger så mycket tillbaka.


Jag älskar när man får nya utmaningar, när man ska försöka få ett ekipage att utvecklas och hur man med precision och fingertoppskänsla fångar ett träningsupplägg som passar individerna & relationen. Om ni som går kurs bara visste hur mycket ni utvecklar mig som instruktör, det är ni som håller min kunskap flytande, det är ni som utmanar mig att utvecklas och det är ni som gör att jag ÄLSKAR mitt jobb!

Tack till alla ni som har gått, går och kommer gå kurs hos mig på Hundia Hundskola - ni gör mitt liv innehållsrikt och utmanande.

Jag ångrar inte för en sekund att jag packade väskan, lastade hundarna och åkte 22 mil ner till Alvestad mitt i sommarvärmen för 4 år sedan....

Inga kommentarer: