torsdag 12 januari 2012

Hur gick det då när domedagen var här?



Har ju helt glömt bort att berätta för er alla hur det gick för Sauron när han var på återbesök hos Artrokliniken i Söderköping 3 månader efter operationen. Jag var så nervös inför resultatet - ovissheten och rädslan över att det inte skulle vara bra gnagde djupt i mitt hjärta och som tur vad hade jag med mig en superfin kompis som stöttade hela vägen.



Redan när Krister (veterinären) hälsade på Sauron sa han att bogleden inte såg helt bra ut än...bogleden tänkte jag? Den har jag helt och hållet glömt bort och lagt åt sidan, jag trodde att den var avklarad när den blev renspolad på operationsbordet...hur tänkte jag då igentligen? Jag har helt och hållet bara engagerat mig i hans tassar och inte skänkt bogen så mycket som en tanke ens, hm se där, haltandet beror kanske på kvarvarande inflammation i bogen.
Sauron fick sedering (lugnande medel) så vi kunde röntga om honom på båda framtassarna och bogen.
I väntan på besked var man ganska nervös och jag lyssnade intensivt på vad Krister sa när han klämde & böjde igenom Sauron.



När vi sen skulle gå igenom röntgen bilderna sa Krister att han var mycket nöjd och att det var som natt och dag!! PUST! Det var en stor sten som släppte från mina axlar.
Sen fick jag känna på lederna i tassen, först på den opererade som var mjuk och fin och sen fick jag känna på vänstertassens led som är artrospåverkad och då förstod jag vad han menade med att leden ska glida fint, på vänstertassens yttre tå var det som en liten uppbuktning, inte alls så rund och fin som på högertassen.
Så i framtiden kommer vi troligtvis att få operera den tassen med, men sålänge ha inte visar smärta kan vi avvakta för röntgenresultatet var mycket bättre även på den tassen och det beror på att vi har kört rehab med honom...även där fick man svar svart på vitt att rehab faktiskt funkar! (Slänger in en blänkare om att vi ska anordna både Friskvårdsföreläsning & Massagekurs med tjejerna som haft hand om Sauron på Alpha Ohm - kola hemsidan för info www.hundia.se).

Efter röntgen ville Krister kolla hur Saurons ledvätska såg ut i bogleden så han körde in honom på operation för att sätta kanyler in i bogleden och dra ut lite ledvätska. Jag och Madde blev sen inropade för att vi skulle få känna på hur ledvätskan var, i mina tankar är ledvätskan som vatten men när vi fick känna på Saurons ledvätska var den som gele i konsistensen och man kände att den gled fint mellan fingrarna och var ganska "fet", så nu förstår jag verkligen vad de menar när de säger ledens smörjmedel. Det är svårt att förklara hur det var men jag älskar när veterinärerna låter en vara med och klämma och känna, man lär sig så mycket på det!



Sen sprutade han in kortison i leden, som finns kvar där i 3 månader för att läka inflammationen och ge smärtlindring. Efter att Sauron fått kortisonet så har han inte varit stel eller halt en enda gång efter vila :) vilket tyder på att det varit bogleden som spökat hela tiden nu efter operationen!
Vi ska tillbaka om 3 månader igen och då får vi se om vi måste ge mer kortison eller om bogen läkt fint.
Under tiden fortsätter vi med rehaben som förut och ökar motionen något. Dessutom ger vi honom inga smärtstillande tabletter mer och om en vecka ska det utvärderas om han måste tillbaka på dem eller om vi kan sluta med dem.

Japp, detta var en liten uppdatering kring Sauron för alla som undrade hur det gick!
Nu är vi positiva, blickar framåt och lever livet med ett leende på läpparna.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hejsan Mia, jag var nyss inne på Hundia Hundskolas hemsida, men jag kommer ingenvart när jag trycker på "kontakta oss" knappen, jag har en massa frågor ang. kurser då jag har adopterat en hund som behöver lära sig lite mer om vardagslydnad (jag skulle naturligtvis också behöva lära mig) och jag tror han skulle njuta av att prova på agility och blodspår. han älskar att söka efter saker så det är också nånting vi skulle vilja utveckla mer. jag skulle uppskatta om du kunde kontakta mig över mail så vi kan prata vidare! Mvh Elin & blandrasen Alvin
eli.nj@hotmail.com

Mia Karlsson sa...

Hej Elin & Alvin!
Jag har mailat dig på adressen ovanför om du inte har fått det så kan du ju maila mig på mia@hundia.se. Jag har dessutom lagt till kontaktuppgifter på hemsidan nu :D

Mvh Mia