söndag 18 december 2011

Alpha Ohm - Rehab & Friskvård!


Som ni redan vet opererades Sauron under hösten i sin högra framtass. Operationen gick bra men han ordinerades rehab för att underhålla och bygga upp rörligheten i leden innan återbesöket ska ske i januari. Då får vi reda på hur resultatet utav operationen blev & om vi ska operera andra tassen med.
Vi fick reda på att Sauron skulle gå på ett vattenlöpband (WaterMill) där han får jobba i motstånd med vatten som underlättar träningen utav tassen. Han får anstränga sig men leden blir inte påverkad utan vattnet underlättar träningen. Man lägger sakta på mer och mer tid då han travar på bandet. Sauron har från första tillfället bara knallat rätt in i "akvariumet" och varit superduktig, inget berörd utav omgivningen eller att man helt plötsligt ska springa på ett löpband omgiven av glasrutor och vatten som luktar lite klor...han är för bra min Sauronson!

I början var vi 2ggr/vecka och efter hand ökade vi tiden mellan gångerna och nu går vi 1 gång/vecka. Sauron har fått fina runda muskler och han älskar verkligen att vara där! Vi kommer att fortsätta med rehab/friskvård sålänge vi har den ekonomiska friheten att kunna göra det för det måste jag medge - det är inte billigt men jag ser en klar fördel med att åka på rehab, speciellt då Sauron ska ha det och behöver det mycket, men jag har också valt att låta Sam börja med samma träning. Sam piper en hel del innan man startar bandet men sen springer han på som om han aldrig gjort annat :)


Båda hundarna får dessutom varje gång antingen ligga på vibrationsplatta, få massage eller ultraljud på vissa muskelgrupper som behöver djupare massage.
Sam har kört 2 ggr nu och sist fick han ultraljud utav Cissi som jobbar på Alpha Ohm. Jag ser bara fördelar med att friskvårdsträna sin hund, de stärker musklerna under kontrollerade former och med minimal påfrestning på lederna. Ett minus är dock priset och förstås avståndet till Söderköping men jag gör det gärna för att hundarna ska må bättre och hålla längre! Eftersom jag håller på med agility och kommer att göra mycket i vår/sommar/höst så vill jag ge Sam de bästa förutsättningarna han kan få.
I början på nästa år kommer vi att kunna erbjuda en otroligt intressant & lärorik föreläsning med Cissi på Alpha Ohm om hur man förebygger skador i vardagen, vad man kan göra för att ge hunden friskvård och mycket mera! Håll koll på min hemsida för uppdatering kring detta, ni får bara inte missa det! www.hundia.se (Mjölby)

Inga kommentarer: