tisdag 6 september 2011

Back from the dead....


Ja ni, nu var det 100 år sedan jag var inne här och uppdaterade! Det har som vanligt hänt miljoner saker sedan sist och jag ska försöka sammanfatta och ta upp det mest väsentliga :)Bjuder på en fin bild när jag och Lydia tränar agility tillsammans - och ja, jag är verkligen inte fotogenisk ;)


Efter att ha börjar en privatträningskurs (inte kurs men privatträningar på 5ggr) med Emmeli Orrefjord som instruktör på Mjölby Brykshundklubb där temat denna gång är handling så har Sam och jag kommit igång på allvar med agilityn - efter att ha gått grundkursen i sommras så skulle vi nu få se svart på vitt om våran träning gett resultat, har hunden samma intensitet som när vi tränar 1 hinder när vi nu tränar flera hinder? Har de samma sug efter att hoppa? Jag kan säga att det har gått så bra! Sam är fortfarande taggad till 1000 och han gör alltid sitt bästa efter hans egna förutsättningar, det är så kul att äntligen vara på väg!!

Sen har jag också medverkat på Siberian Huskey dagarna på Mjölby Brukshundklubb där jag gick Gröna kortet kursen (så jag kan tävla i höst), jag lärde mig hur man gör en draglina och träffade så himla många trevliga människor! Tyvärr blev jag i denna veva riktigt sjuk - halsfluss kom som ett brev på posten och jag kom av mig i all träning! Både agilityn ocg springningen inför Barmarks SM.....SURT!! Men inget att göra, alla blir vi sjuka någon gång så jag knaprade snällt i mig min pencillin och hostmedecin och är nu på bättringsvägen :)

Sam och jag har tränat blindbyten, bakombyten och slalom och jag måste säga att uppehållet under min sjukdom var perfekt - han var så sugen på att träna och gjorde ett utmärkt jobb!


Sauron älskar också agility men jag har valt att ta det lugnt med honom eftersom han har problem med sina sesamben i tårna och eftersom han är så framtung så blir det onödigt slitage på honom att hoppa en massa hinder - han får istället springa genom tunnlar (HE LOVE!!) och ha bommarna på backen när vi kör agility. När Sam fick träna agility så passade jag på att lägga ett personspår till Sauron, något han bara gjort ett fåtal ggr i sitt liv, spåret blev ca: 100 meter långt, korsade stigar där hundar har gått och låg sedan och väntade i spöregn! När han sedan skulle släppas på blev jag mäkta förvånad över hans entusiasm! Måste tillägga att himlen bokstavligen öppnade sig och det vräkte ner när vi skulle starta och Sauron avkyr regn! Trots det var han klockren och fick verkligen jobba - det är så roligt med aktiviteter där jag kan vara passiv och bara studera hunden medans den jobbar, man lär sig så otroligt mycket om sin hund om man bara släpper krav och kontroll och njuter utav det hunden visar och ger. Väl framme vid slutet blev det jackpot i form av leverpastej, korv och hamburgare...Mumsfillibabba!

I måndags startade äntligen valp och vardagslydnadskursen (de skulle ha startat förra måndagen men då hade jag ingen röst så den fick flyttas fram), det är så roligt att träffa engagerade hundägare som suktar efter kunskap och det är så jäkla roligt att få se hur de utvecklas tillsammans med sin hund...njuter av att jag får tillbringa 6 veckor tillsammans med dem och att få hjälpa till att utveckla deras hundägande och relation tillsammans med hunden!

Ja, det var lite uppdatering av vad som har hänt de senaste veckorna och mer kommer!

Inga kommentarer: