fredag 9 september 2011

Min egna löneförmån!


Jag satt och funderade över hur mitt liv ser ut just nu...jag jobbar som städare 24 timmar per vecka och resten utav min tid delar jag upp på egen träning med mina hundar, kurser och privata träningar. Just nu har jag 2 elever som går privatträning hos mig och de tränar på kontakt, hundmöten och allmän aktivering såsom; spår, klicker. Sist när vi tränade så skulle vi köra hundmötesträning då den ena hunden ibland har problem med just det. Jag har vid flera tillfällen tagit med mig mina egna hundar som störningsobjekt och likaså denna gång. Sam, Sauron och Freya (en kompis hund) fick agera hundmöteshundar bara för att mina elever skulle få träna på så många olika hundar som möjligt. Att ta med mig mina egna hundar och Freya är mycket lyckat då de skiljer sig väldigt mycket i beteenden så ingen är den andra lik och på så sätt blir träningen för privateleverna mycket bredare.


När jag tänker efter så är ju just detta den bästa löneförmånen man kan ha - att kunna ta med egna hundar och hjälpa andra med det de behöver extra hjälp med! Om man som jag dessutom har en hund som tidigare haft stora hundmötesproblem så är det ju ännu bättre. Sauron kan agera störningshund utan problem och får dessutom viktig träning. Min löneförmån är den allra bästa! Att få ta med sig hundarna till jobbet och dessutom förena nytta med nöje, kan ju faktiskt inte bli bättre! Man kan säga att jag är lyckligt lottad till att få hålla på med det jag vill allra mest - TRÄNA HUND, vare sig det är mina egna eller andras så mår jag så extremt bra när jag får hjälpa förare och hund att komma framåt i sin träning!


Sen brinner jag alltid lite extra för privatträningarna där jag har få elever (oftast 1 men man får vara upp till 3) man har mer tid för varje individ och man kan punktjobba med det man behöver stärka hos varje ekipage. Hoppas flera får upp ögonen för denna träningsform. Många väljer också att börja med ett par privatträningar eftersom de inte känner sig säkra med sin hund, de kan ha hundmötesproblem, ha en hund som drar mycket i koppel eller ha en hund som är stressig och då är det skönt att börja med privatträning eftersom man då är själv med instruktören. Efter ett par lektioner går sen de flesta över till att gå kurser istället tillsammans med fler hundar och de är då säkra i sin relation och kan jobba vidare med större störning. Sen finns det de som gärna går privat som vill lära sig mer om klicker, spår, sök, ja alla olika inriktningar går att träna privat.

Att gå kurs har ju andra förmåner än privatträningar eftersom man då har störningen i form utav andra hundar, andra förare och man måste ha kontroll på sin hund i ett större perspektiv. Man får en annan sammanhållning och skaffar sig nya kunskaper när man ser de andra träna och man träffar nya människor som man kanske träffar även privat med sina hundar så de får umgås och leka.

Hursom hellst så är det bara positivt att träna med sin hund vare sig man väljer privatträning eller kursverksamhet och jag kan njuta av att ha förmånen att få jobba med detta så mycket jag vill! Tack till alla som går kurs för mig, till alla som tränar privat och till alla som lägger ner tid på sina hundar och som tappert tränar och går kurs!

Inga kommentarer: