måndag 4 juli 2011

Träningshjälp och belöningar!

Jag har på senaste tid lagt ner väldigt mycket tid på att hitta bra belöningar till mina hundar. När vi började med att träna sök så måste man jobba mycket med belöning till hunden för om hunden inte älskar människor och att det sociala i att hitta en figurant är det bästa hunden vet så måste ju figuranten ha en annan belöning att ge när hunden har jobbat fram till dem! Olika hundar kräver olika belöningar och vi människor låser oss ofta fast vid ett sätt att belöna bara för att vi vet att våran hund tycker om det. Men att sen jobba oss vidare därifrån kan vara svårt. En vän till mig sa att hon tror på att ha många olika belöningar till hunden men det ska vara belöningar som har lika värde!



Många väljer att bara belöna sina hundar med tex köttbullar för att de vet att hunden älskar köttbullar, vissa vill bara belöna med leksak för att hunden gillar att leka. Och visst, för att få bra resultat i träningen ska vi försöka använda oss utav det hunden vill ha, vare sig det är köttbulle eller leksak men visst kan man väl ändå utveckla detta?

Mina hundar har inte haft något jättestort föremålsintresse men de vill gärna ha godis, alltså har jag i min träning med hundarna oftast erbjudit godis och har inte utvecklat lek med föremål tillsammans med dem. I dagsläget jobbar jag på att kunna leka med mina hundar, att jag ska kunna starta leken och att jag ska bryta leken innan hundarna tröttnar! Jag är inte själv världens mest lekfulla människa och när jag tidigare försökt att jobba med leken så har jag inte gått in för det till 100% och dessutom blev det ju inte speciellt roligt när man inte fick något gensvar ifrån hundarna!
Något viktigt jag har lärt mig är att man ALDRIG ska låta hunden få välja belöning om vi redan har startat en belöning! Det jag menar är att om jag bestämt mig för att belöna med leksak och hunden inte vill leka utan bara väntar på att få en annan belöning (i mitt fall handlar det om godis) så måste jag försöka få hunden att åtminstone titta/röra vid leksaken innan godiset kommer.
Förr så gav jag med mig och gav alltid hundarna godis om de inte ville leka men då förstör jag kampen och leken med hunden vilket gör det mycket svårare att belöna med leksak i framtiden!

Att utveckla sin lek med hunden skapar också en mer mångsidig relation! Man brukar säga att ju fler sätt du har att leka med din hund på desto bredare relation har ni. Alltså bör man försöka utveckla sin lek tillsammans med hunden. Leken är otroligt viktig för hunden när den lever tillsammans med andra hundar, de tränar sig i språk, gränser, koordination och mycket mer! Så ut och lek med era hundar - det tjänar ni på i längden!



Min vän som så klokt sa att man bör ha många belöningar men som har lika värde har så rätt! Men sen kom det upp en till viktig sak igår när vi tränade ihop! Båda våra hundar behöver få mer föremålsintresse och framförallt hennes Siberian Huskey som alltid visat lite intresse kring föremål. Igår använd vi en gummiboll med hål i som Marlene hade, hennes hund fick kolla på bollen och så skulle hon få smaka utav laxosten som var däri. Hennes hund ville inte stoppa in tungan och undersöka vad som fanns där i....då insåg vi en sak som kan vara av stor vikt i detta sammanhang! Att ha en hund med stort undersökandeintresse gör ju också att den har lättare för att vilja undersöka saker/föremål och liknande...kanske bör man i symbios med föremålsträning också träna hunden i att lära sig tycka om att undersöka saker?
Har vi en hund med undersöksintresse kan vi ju också få den att vilja undersöka sina belöningar men då krävs det ju också att vi har lagt ner mycket tid på själva belöningen och att belöningen kan undersökas. Att ge hunden en godis direkt i munnen kräver ju knappast något större undersökande mer än att de kanske nosar för att se om det går att äta.

Att få gräva ner sig i tankar kring belöningsträning är mycket roligt! Dessutom måste jag absolut säga att ju mer man tänker på hur/var/när och med vad jag ska belöna med i just denna träningssituation gör att jag växer som tränare! Jag lär mig mer om min hund och vår relation, jag lär mig om hur vi ska komma framåt i träningen och jag lär mig att planera min träning tillsammans med hunden vilket ger mer kvalite!

Och nu till det som har varit viktigast för mig, att träna tillsammans med andra som mer än gärna hjälper till och som inte är rädda för att ge tips, komma med frågor och framförallt människor som vill att andra ska växa och bli bättre! Det har hjälpt mig i min roll som instruktör och tränare mycket! Jag uppmuntrar er alla till att skaffa träningskompisar som hjälper till och som kan vara med och peta lite i detaljer kring träningen och sen får ni ju dessutom lära er mer om varandras hundar vilket också är jätteviktigt om man vill utvecklas!

Här kommer en liten utmaning till er alla! Skriv ner 20 olika belöningar ni kan ge era hundar och tänk på att godis är 1 sak och leksak är 1 sak, så ni kan inte skriva ner 10 olika godisar och 10 olika leksaker. Sen kan ni gå in och kolla Marlenes belöningstopplista på www.yabasta.se där kan ni få ideér kring vad ni kan belöna er hund med!

Och till sist det absolut viktigast, UT OCH LEK MED HUNDEN! Meningen är inte att ni bara ska kasta en leksak som hunden får springa efter utan tänk på att ni ska leka tillsammans! Att utvecla leken utvecklar er relation!

2 kommentarer:

emmeli sa...

Tack för de fina orden! Blev så glad när Malle berättade att ni skulle ut och träna på er "läxa" :) På onsdag tar vi ett steg till och Vimse har lärt mig hur man kan använda pinnen mer :) Ser verkligen fram emot att se era framsteg och höra mer om er träning på onsdag! KRAM Emmeli

Mia Karlsson sa...

Det är så otroligt roligt att träffa människor som ger så mycket utav sig själva! Du är en kanon människa och jag är glad för att jag har träffat dig :) Vi ser fram emot träningen på onsdag det ska bli såååå spännande! Kram Mia & Sam