onsdag 13 juli 2011

Om du inte vet hur du mår, titta på din hund....


Har under de senaste veckorna verkligen fått se innebörden av hur man själv tänker, känner & beter sig i olika träningssituationer spelar stor roll i hur det kommer att gå. Igår var jag på Motala Brukshundklubb för att gå en studiecirkel i Tävlingspsykologi, jag vet att när jag ska tävla sitter mina nerver utanpå kroppen och jag blir spänd och beter mig allmänt stressigt och lustigt, detta medför att min hund också brukar bete sig stressigt och har svårt att förstå min förändring!

På tävlingspsykologin fick vi göra ett test som bestod av flera olika delar där man skulle sätta siffror från en skala från 1 (stämmer inte) till 5 (stämmer helt). Det var totalt 45 frågor som alla spelade stor roll inom olika områden. När alla frågor var besvarade skulle man räkna ut sammanlagdapoäng och efter det sätta in dem på en skala. Testet var mycket bra! Jag fick svart på vitt veta att min nervositet behövs tränas på men också att jag var mycket bra på att sätta mål för min träning och tävling och något som förvånade mig mycket var att jag fick ganska bra på självförtroende - det trodde jag inte!


I vilket fall som hellst så kom vi in på att prata om något som hänt både mig och de andra i vardagen med hundarna.
Jag var på en kurs som Marlene Karlsson höll i, under teorin sa hon något till sin hund: Diva, det går bra, det går bra, på ett väldigt lugnt och positivt sätt. Jag vet inte varför men jag började genast använda mig utav samma fras...det var inte planerat på något sätt utan det satt lixom i ryggmärgen på mig.

Jag har nu använt mig utav frasen: Det går bra, det går bra, när jag har varit ute på promenad med mina hundar. Jag använder mig utav det vid hundmöten & kattmöten, vid allt som hundarna reagerar på och det funkar så jäkla bra! Hundarna håller sig lugna, de tittar till men så fort jag säger frasen så lugnar de sig och fortsätter eller kommer till mig för belöning! Men framförallt så håller jag mig lugn! När man bor i ett samhälle där det rör sig mycket hundar så får automatisk jag också ett stort behov av att bli kontrollerande i att kolla av miljön, kommer det någon hund, finns det någon katt här, kommer mina hundar reagera...osv redan här har jag förberett hundarna på att reagera om det kommer något...en ond cirkel utav nervositet, rädsla & besvikelse när möten inte går som man tänkt sig, men hur lätt är det för hundarna att hålla sig coola om husse/matte redan innan går som på nålar för att undvika "jobbiga" situationer?


Jag har tränat min hund i flera år för att få honom att funka som jag vill och nu är jag där!!! Han är så himla duktig, vi har haft stora problem vid hundmöten och har tränat på detta jättemycket, från att gå till att han alltid regerade på andra hundar oavsett hur långt borta de var till att nu kunna se hundar på väldigt nära håll, kunna hålla sig lugn och bara gå vidare...hur bra är inte de?

Det är så skönt för oss att kunna lita på varandra i hundmötessituationer och jag är så glad över att jag tog tag i vårat problem och utsatte mig för situationer där jag var tvungen att träna annars hade vi inte varit där vi är idag! Jag har fått se min egna utveckling och hur jag har påverkat min hund genom hur jag känner mig. Har jag varit nervig, stressad och skamsen så har också Sauron regerat mycket starkare på allt runtomkring, har jag däremot varit lugn, sansad och inte brytt mig om vad människor ska tycka och tänka har det gått så jäkla bra!


Så du...om du inte vet hur du mår, titta på din hund...och tänk på att du spelar en viktig roll i hur det ska gå för er i både vardagssituationer, träningssituationer & tävlingssammanhang. Har du några frågor angående hundmöten eller andra saker får du väldigt gärna höra av dig på mail: mia@hundiahundskola.se. Jag hjälper gärna till!

Inga kommentarer: