onsdag 20 juli 2011

Hålla handen eller en hund som vet vad den ska göra?


Jag har under 1-2 års tid tränat både privat & gått kurser i agility med Sam och Sauron, det har gått ganska bra men vi har inte fått någon direkt pusch framåt....efter ett tag kände jag att det kanske inte var något för mig det här med agility, ni vet fart, fläkt, koncentration på hög nivå och stress...hur skulle jag någonsin kunna hålla nerverna i styr för att kunna tävla?


Jag tog ett uppehåll i agilityn under ett par månader och började sen en ny kurs med ny instruktör och nytt träningssätt (jag var mycket nöjd med den instruktören jag hade innan men själva handlingssystemet passade inte mina nerver). Det blev jackpot kan jag säga. Från att ha haft en hund som bara satt och inte sprang iväg på släpp kommando, som bara började nosa när jag blev lite nervös till att nu ha en hund som bara vill, vill, vill! Så himla roligt! Att välja handlingssystem och inlärningssätt efter hur man själv klarar av det är väldigt viktigt. På denna kurs jag går nu har vi jobbat med klicker vid inlärningen utav hindrena, det har varit lyckat för både mig och Sam, vi har jobbat med att hundarna ska lära sig förstå vilket hinder som är vad och vi har inte jobbat med fart utan vi har tagit det lugnt och sansat och efter det har farten kommit av sig självt. Jag har definitivt inte haft någon press på mig och Sam är så duktig!

Han tar hinder och tunnlar utan att jag ber om det när vi ska träna, han testar om han kan få någon belöning även när jag inte har bett honom om något - så roligt att se att han verkligen vill träna! När vi sen har tagit olika kominationer har han varit koncentrerad och utfört dem med hög intensitet och skön attityd :D Min lilla pärla! Med inlärningssättet jag har nu tänker Sam framåt istället för att hela tiden titta vart jag är, han har högt sug emot de olika hindrena och han tvekar inte lika mycket som förut. Han har utvecklats enormt under våra kurstillfällen och han har blivit mycket mera självständig på planen. Förut sökte han hela tiden kontakt med mig, han tittade efter mig och hade svårt att jobba ifrån mig. Det är som bortblåst nu, han är säker på vad han ska göra och han behöver inte bromsa och stanna upp för att ha koll på mig - han vet vart han ska eftersom vi jobbat mycket med belöningsplacering och hindersug, och dessutom har han rätt attityd och bra självförtroende! Hur bra är inte det!?


Så nu har jag återigen börjat tänka på tävling, jag ska lära in slalom och kontaktfält och sen är det bara att köra! Min inställning till tävlandet är att vi ska ha kul jag och Sam, vi ska gå in och göra ett bra lopp utan krav och besvikelse...tävlandet är något som bara Sam och jag gör för att få vara tillsammans och ha roligt!

När ni har bestämt er för att köra agility med era hundar vill jag bara ge er ett tips. Vare sig ni bara har tänkt att ha roligt med hunden och inte har några som helst tävlingsambitioner så tycker jag att det är viktigt att ni väljer en instruktör/hundskola som lär in grunderna på ett riktigt bra sätt. Själv hade jag inga tävlingsambitioner när jag började med agilityn och tyvärr gick jag en kurs där man jobbade väldigt nära hunden hela tiden - vilket jag verkligen fick ångra sen när jag började träna mera på "allvar", då fick jag börja om och lära min hund att jobba en bit ifrån mig. Även om ni inte ska tävla så tycker jag att man ska lära hundarna en bra grund där de är säkra i vad de ska göra och där man slipper att springa med godis i handen hela tiden och nästan hålla handen/tassen med hunden. Att träna agility bara för att ha roligt ihop med hunden betyder ju inte att man måste springa med hunden hela tiden, man kan träna på samma sätt som de som har sikte på tävling, huvudsaken är ju att man ser att hunden utvecklas och att den faktiskt visar att den vill och att ni har roligt ihop.


Jag kommer i höst att hålla en grundkurs i agility där vi kommer att jobba efter det sättet jag jobbar med Sam. Vi kommer att låta hundarn själva få tänka och lära sig och vi kommer att bygga självförtroende och ha roligt ihop! Är ni sugna på att gå kurs i agility för mig går det bra att göra en intresseanmälan till min mail: mia@hundiahundskola eller gå in på hemsidan: www.hundia.se (Mjölby) och göra en kursanmälan där, ni kommer att få ett bekräftelse mail ifrån mig där jag skriver att jag mottagit er intresseanmälan, får ni inte det har mailet inte kommit fram så då måste ni skicka igen. När det sen börjar närma sig en start så hör jag av mig och ser om ni fortfarande vill ha platsen.

För er som redan tidigare har kört agility med era hundar och som vill komma vidare, eller för er som redan tävlar men som vill hitta ett bra träningssätt, kan vi eventuellt erbjuda kurs för en mycket duktig instruktör! Hör av er så får vi se om vi kan fixa en grupp som tränar/går kurs tillsammans!


AGILITY ÄR HIMLA SKOJ BARA MAN HITTAR ETT SÄTT ATT TRÄNA PÅ SOM PASSAR BÅDE HUND & FÖRARE!

Inga kommentarer: