måndag 9 augusti 2010

Att få undersöka & upptäcka!


Ja, det är precis vad de flesta hundarna vill & behöver få göra. En vanlig rastningspromenad innehåller sällan något mer än att hunden får lukta och gå i kopplets längd. Att få undersöka sin omgivning är något som många hundar uppskattar otroligt mycket och som dessutom gör att de blir trötta psykiskt. Givetvis varierar undersökningsbehovet mycket från ras till ras. Jag har en Jack Russell som verkligen älskar att undersöka olika saker, speciellt trähögar osv...eftersom han älskar att leta efter råttor. Detta kan han hålla på med länge och man märker att han älskar det! Därför brukar jag med jämna mellanrum hitta något bra ställe som han får undersöka på sitt sätt och så länge han vill.

Sen har en kompis till mig också en amstaff, precis som jag. Hennes amstaff älskar att gräva (min är inte lika tokig i det så det kan även variera inom rasen) så när vi härom dagen var vid en stor sandhög så grävde hon som en tok...hon blev jättetrött men när hon var nöjd så slutade hon. Min amstaff däremot älskar att hoppa upp på höga saker och stå å speja...så han roade sig med det istället.


Vad jag menar med detta är att låt era hundar få undersöka saker..låt den gräva, balansera, leta råttor. Prova olika saker så lär ni er efterhand också att se vad just er hund älskar att göra förutom att umgås med sin familj :)

UT OCH UNDERSÖK/UPPTÄCK TILLSAMMNS MED ER HUND!
För tänka sig...hur skönt är det inte när man sen kommer hem och ser hur trötta och nöjda hundarna är? Visst kan man hålla med om det....


Inga kommentarer: