söndag 25 juli 2010

Underbara hundar!


Man har under den senaste tiden kunnat läsa mycket ang. kamphundsdebatten i Sverige. Efter att Danmark förbjudit 13 raser har man nu börjat spekulera hurvida Sverige ska ställa sig i den frågan. Jag kan ärligt säga att jag inte vill ha något rasförbud. Jag är själv ägare till en sk. kamphund och vet hur det är att leva tillsammans med en sådan ras. De är familjekära och oerhört trevliga. Dessvärre har media hjälpt till enormt mycket med att skapa en teori kring dessa Mördarhundar! Det finns många människor som aldrig har mött en utav dessa raser i verkligheten utan bildar sin uppfattning om dem enbart efter mediernas framställning. Visst håller jag med om att det blir stora problem när dessa hundar hamnar i fel händer men tror ni att de blir de som blir drabbade mest utav ett rasförbud?? Ansvarsfulla ägare kommer att bli de som drabbas värst...inget skoj! Jag har själv tänkt mycket på vad jag skulle göra med min vovve om det blir ett rasförbud. Han kommer va tvingad till att ha munkorg på och alltid sitta i koppel för resten av sitt liv, det om något lär ju spä på rädslan för dessa hundar. De kriminella (som oftast har dessa hundar som statussymboler) lär ju knappast bry sig om ett rasförbud, de hittar nya raser eller fortsätter med olaglig avel av dessa kamphundsraser ändå.

Men vi som dagligen vistas ute med våra hundar på promenader i samhället & på kursverksamhet kommer vara dem som får utstå folks blickar och kommentarer. Jag tror att vi måste skärpa kraven för alla uppfödare, det finns många seriösa men nu menar jag alla som inte tänker på vart hunden hamnar och som mer eller minder bara bedriver penngaverksamhet. Vi måste jobba bättre på att polisen jobbar aktivt för att förhindra att hundarna blir utnyttjade som skrämselobjekt & statussymboler...vad jag vet så tror jag inte att en enda seriös Amstaff eller Pitbullsägare skulle träna sin hund i att attackera människor? Lagen måste bli bättre och jag håller med, något måste göras så att dessa hundar inte hamnar i händer där de inte hör hemma, men jag ställer mig inte bakom en lag som vill utrota en hundras!

Dra inte alla över en kam! Bara för att vissa inte sköter sig så betyder inte det att alla beter sig på samma sätt.

Anders Hallgren har skrivit en artikel kring detta i Hundia Magazine http://www.hundia.se/magazine/, läs den & lämna gärna era tankar kring detta i en kommentar här på bloggen eller på fb!

Ha en fortsatt regnig & bra dag! :)

Inga kommentarer: