söndag 4 juli 2010

Tjuv & Polis (Patrullstig)



Oj oj oj vad helgens utbildning var rolig!! Dagen började med en resa på 3,5 timmar upp till Frida-Marie i Bergshammra (?). Jag hade med mig Sauron & Lydia hade med sig Pandis. Våran figurant Anne-Lie var också med. När vi kom fram kom Frida-Marie och hälsade och förklarade var vi skulle va & vad vi var tvugna att tänka på ang värmen och så. Hundarna togs ut på en promenad & Sauron skötte sig hur bra som hellst..inte ett ljud kom det =) så duktig kille så! Vi var sammanlagt 3 instruktörer, 2 instruktörselever & 2 figuranter + 5 hundar som skulle tillbringa dagen tillsammans i teorisalen & i skogen. Vi startade upp med lite teori & sen begav vi oss ut för att träna!

Jag måste säga att detta var riktigt intressant...att få se sin hund jobba och framförallt få lära sig att läsa sin hund var så kul! Vi diskuterade mycket kring vad kursen går ut på och vad hunden får utlopp för. Vi kom fram till att om man kombinerar blodspår med patrullstig/bevakningskursen så får hunden alla behov tillgodosedda! Så himla bra! Frida-Marie var en jättebra lärare och fick oss att tänka till ordentligt...vilka tabbar man kan göra & hur man ser att hunden markerar & när den gör det (när jag kom hem så fick jag chansen att utnyttja vad jag hade lärt mig direkt då Sauron fick syn på en igelkott & markerade denna, bra jobbat Sauron!!)

Som en sista övning på dagen skulle vi sättas på prov & hundarna skulle få använda alla sina sinnen till att hitta tjuvar! Vi delades in i 2 lag och mitt lag bestod av Anne-Lie, Lydia, Sauron & Pandis. Vi började som poliser och fick i uppgift att leta tjuvar som tänkte ta en skatt. Det var riktigt intressant...Sauron gjorde ljudmarkering & tog ett spårupptag & hittade 2 tjuvar!. Efter en kvart var vi totalt slut...det var jobbigt att springa och jaga tjuvar i skogen!
Sen bytte vi lag och nu fick vi vara tjuvar...här skulle vi ta oss in till skatten och lura poliserna så mycket som möjligt...fasen vad kul det vara att vara tjuv. Jag lyckades springa vilse men hittade tillbaka efter ett tag men attans vad jag fick springa, svetten bara rann men vilken inlevelse!! (ska tillägga att vårat lag förlorade med 1 poäng)
Det var så himla roligt och hundarna var så trötta efter denna dag...korten visar en trött Sauron vid tankning av bilen i Skärblacka. Han orkade inte ens lyfta huvudet...vilken otroligt bra berikning han hade fått idag!

Pandis var också trötter men lite mer alert. Anne-Lie gjorde ett super jobb som figurant och vi är glada att hon tyckte det var roligt och intressant. Nu kan hon börja figga på våra kurser! Vi letar givetvis fler figuranter till våra patrullstigs/bevakningskurser så är ni intresserade kan ni höra av er! Idag gör varken jag eller Sauron många knop..Sauron ligger fortfarande och sover...nöjd från gårdagens bravader! Det blev inga kort under dagen då vi var alldeles för upptagna med att jobba med hundarna men vi fick några på hemvägen. Jag vil tacka alla som var med under dagen för en rolig upplevelse och mycket ny kunskap.

Ett sista ord: GÅ PATRULLSTIG/BEVAKNINGSKURS om ni vill lära er mycket om hund & berika hundens liv! Ni kommer inte ångra er!! www.hundia.se

Inga kommentarer: