söndag 4 juli 2010

Sommar värme!


Oj vilket härligt väder vi fått i Sverige denna sommar...varmt och skönt. Dock måste vi tänka mycket på våra fyrfotade vänner som kanske inte uppskattar den lika mycket. Här är vissa saker jag tycker att man ska tänka på:

* Gå gärna era promenader där det finns vatten de kan svalka sig i.

* Spara de långa promenaderna till antingen tidig morgon eller sen kväll.

* Om ni ska iväg på kurs eller träning ta med er mycket vatten & en kylduk som ni kan
lägga på hunden! Se också till att hunden verkligen dricker vattnet!

* Lämna ALDRIG hunden i bilen...det tål att upprepas många gånger. Måste ni ändå göra
det (pga vissa omständigheter & då menar jag träning av hunden inte för att ni
måste handla eller ta en fika) Lämna ALLA dörrar öppna även bagaget, det räcker inte med en glipa på 10cm i varje fönsterruta! Ha en kylduk i hundens bur som den ligger på. Stå ALLTID i skuggan. OBS!! JAG UPPMUNTRAR INGEN ATT HA SIN HUND I BILEN NÄR DET ÄR VARMT UTE! Tänk på att det enligt djurskyddslagen också är olagligt att ha hunden i bilen om temperaturen kan förväntas överstiga 25 grader!

* Om ni har hunden ute i solen på trädgården eller någon annanstans brukar jag ta med mig ett fruset märgben som hundarna får gnaga på, på detta sätt kyls dem ner +
att de har något att sysselsätta sig med. Man kan också frysa vatten i en glassbytta med lite buljong som de kan ligga och slicka på. Om man fodrar hunden med färskfoder kan man också ge det fruset istället för att tina det innan hunden får det. Mina hundar älskar både solen & märgben så det blir en lyckad kombination!

* Om ni oftar badar med hunden ska ni se till att torka den ordentligt efter varje
bad så de inte åker på våteksem eller vattensvans (svansförlamning).







Finns säkert massor mer att tillägga men i sommarvärmen funkar inte alltid tankeverksamheten galant så ni får hålla tillgodo med detta sålänge =)
Sköt om er och framförallt hunden i värmen!

Inga kommentarer: