måndag 21 juni 2010

Hunduppfostran är ingen religion....


Ja vad menar jag med detta då? När jag började min kunskapsresa mot att bli hundinstruktör så hade jag 2 egna hundar varav den ena hade ganska stora utfallsproblem. Jag hade testat det mesta i uppfostringsväg...mest av allt den väldigt hårda skolan, vilket resulterade i en förfärlig relation mellan mig och vovven.


När jag märkte att jag inte kunde reda ut våra problem med hårda tag så ville jag lära mig mera om hunduppfostran eller snarare hundinlärning & relationer. Jag valde en alldeles förträfflig utbildning där man inte lär sig övningar & kursuppbyggnad utan vi lärde oss om hur hundar fungerar i olika situationer, hur viktigt det är att jobba efter varje ras och individ för att få träningen att passa optimalt till just den hunden & ägaren. Jag hade sedan innan jobbat med att leda grupper eftersom jag jobbat som ridinstruktör så den pedagogiska biten fanns redan där. Utbildningen jag gick passade mig perfekt! Det som verkligen fastnade i mitt huvud var när David Selin sa att hunduppfostran är ingen religion! Man ska inte jobba som om man vill omvända alla till det du tycker. Det är precis det jag vill trycka lite extra på. Det finns många olika uppfostringsmetoder och många olika synsätt.

Jag har hittat min väg att gå & har dessutom haft turen att kunna träna olika uppfostringsskolor på en och samma hund, nämligen min egna! Jag har sett hur olika saker har olika verkan....men det betyder ju inte att det ska va så på alla. Hundar är olika individer & det tror jag vi glömmer bort. En hund är inte bara en hund. En hund är en ras & en individ med olika förutsättningar för olika träning. Man måste hitta sin egna medelväg i tränngen som passar just din hund....inte vad alla tycker att du ska göra! Det finns många som vill berätta för dig hur du ska göra i olika situationer & det viktigaste är att det känns rätt för dig & att träningen faktiskt går framåt...funkar träningen, blir det bättre?
Instruktören ska jobba med din & hundens relation och stärka den på ett bra sätt som inte bryter ner vare sig hunden eller dig...det är vad jag står för! Hundar är levande varelser med känslor precis som vi så varför skulle inte vi försöka att träna dem på ett respekt fullt sätt? Tänk kritiskt när du är på kurs, det är din investering i din hund så givetvis ska instruktören göra sitt yttersta för just dig & din hund...sen kan man inte träna alla på ett sätt. Instruktören måste vara öppensinnad i träningsupplägg och uppfostran men det får aldrig vara på hundens bekostnad!
Vi instruktörer ska jobba för hundens bästa...men det finns många vägar att gå! Det är som sagt va ingen religion vi sysslar med :) Lyssna till ditt hjärta & din magkänsla...tänk logiskt & köp inte allt du hör så är du en lång bit väg mot en fin relation med din hund. LYCKA TILL!!

Inga kommentarer: