lördag 12 juni 2010

Hundtester

Idag for jag & mina vovvar iväg till Medevi, hem till Pirre (driver Hundia Hundskola i Motala, startade upp Hundia). Men mig på utflykten var också Caroline med Ässie & Marita med Tobba, ett härligt gäng ifrån Mjölby! Vi var där i god tid så vi hann att gå en promenad med hundarna innan allt skulle börja. Ässie och Sauron ville väldigt gärna leka med varandra men just idag fick de inte det...synd tyckte både Sauron & Ässie!

När vi kom tillbaka började deltagarantalet att öka och snart var det dax för oss att börja med hundtesterna. Jag fick vara först ut så jag började med Sauron. Vi gick ner till en gräsplätt där vi skulle kolla på föremålsintresse & lek tillsammans med matte/husse. Hunden skulle vara lös och vi skulle leka igång dem med en leksak, sen skulle vi kasta iväg den och se vad hunden gjorde...Sauron sprang efter den men sen ville han hellre hälsa på människorna & leta godis i Pirres korg, ingen större leklust där inte :)

Sam var väl i princip samma sak med...fast han ville hellre kissa och lukta i det höga gräset.


Efter att alla 9 deltagare var klara med det testet bar det iväg till en ny gräsplätt där vi riggade en bana med linor & en gubbe på släde. Vi fick gå ner med hundarna 1 & 1 och vi andra fick titta på hur hundarna reagerade.
Där skulle vi dra en släde med en hotfull figur på emot hundarna för att se hur de reagerar när något hotfullt närmar sig. Mycket bra information till alla hussar och mattar där man får se vad man har i kopplet och hur de skulle kunna reagera när något hotfullt närmar sig eller hur man går tillväga för att övervinna en rädsla hunden blivit utsatt för. Mycket lärorikt att se och lära sig..vad & hur gör ni när hunden reagerar på något ute på era vanliga promenader? Här fick vi lära oss hur man får hunden att avreagera och övervinna sin rädsla.

Sauron visade en del hot ett bra tag men efter ett tag flydde han istället..det var sen lite läskigt att ta sig fram och undersöka gubben, efter lite hjälp ifrån mig kom han fram och sen gick rädslan över ganska fort.

Sam var en rolig filur på släden. Han skällde och morrade emot den men när den väl kommit tillräckligt nära tog han sig fram utan hjälp ifrån mig och kollade läget, avreaktionen gick super fort! Dagen var mycket rolig och lärorik, jag drog också släden på några hundar med Pirres hjälp. Det gick bra! Nu börjar planeringen på att göra ett liknande test i Mjölby...så skoj det skulle vara!!

Inga kommentarer: