måndag 10 maj 2010

Att visa andra lite hänsyn...


Tänkte ta upp ett ämne som drabbar mig flera gånger i vecka på mina egna promenader. Jag har en hund som tycker att andra okända hundar är läskiga, han morrar och skäller och gör utfall om de kommer för nära...och väldigt ofta kommer också hund och ägare väldigt nära - för deras hund säger eller gör ju aldrig något...så tråkigt för min hund och dessutom får jag börja om med träningen.

Tänkte gå igenom vad som händer:

1. min hund får syn på den andra hunden och blir lite spänd. Då jobbar jag med klicker & godisbelöning för att få honom att ignorera hunden som kommer, vilket alltid funkar superbra sålänge hunden inte kommer för nära. Detta tränar vi på dagligen och han är jätte duktig på att vända sig mot mig för att få belöning istället för att reagera på hunden (vi har till och med kommit så långt så att den andra hunden kan passera väldigt nära oss utan problem, men det har krävts mycket träning).

2. Hunden kommer mot oss (den skulle åt samma håll...osv) och då blir min hund fastfrusen i backen...här måste jag då dra med mig min hund som väger ca: 30kg & en hund som inte vill framåt blir ganska tung att dra med sig, den andra hundägaren bara fortsätter att gå trots att jag har stora problem med att få med mig min hund.

3. Tillslut är den andra hunden så pass nära så min hund börjar skälla, morra & göra utfall, i bästa fall passerar den andra hunden bara & ignorerar oss men oftast tillåts den andra hunden att få titta på min hund som är väldigt upprörd över situationen. Att låta sin egna hund få gå och titta/stirra på hunden som gör utfall är väldigt utmanande och kan upplevas som ett stort hot vilket gör det mycket värre.

MORR & SKALL är inga aggressiva signaler! MORR & SKALL är avståndssökande signaler...försvinn, kom inte hit...när den andra hunden inte respekterar detta (Läs ägaren)så kommer det tillslut ett utfall och man bannar hunden som gör utfallet...igentligen gjorde den ju helt rätt om man tittar på hur hundar pratar med varandra.
Den visade på långa vägar att den inte ville att hunden skulle komma närmre genom att sända ut de signalerna, den visade hot genom att frysa och huka sig, när det inte funkar tar de till morr och när inte heller det funkar kommer utfallena.
Min hund har inte gjort något fel, det är bara att acceptera att situationen blev för jobbig för honom & att hans signaler nonchalerades!

Det som gör mig upprörd är alla som inte bryr sig om att jag faktiskt tränar min hund...på ALLA promenader och ser man då att jag måste dra med mig min hund...och då menar jag verkligen dra med mig! Kan man inte bara stanna tills jag kan bryta honom och ta med mig honom bort på ett lugnt och sansat sätt? Det krävs kanske 30 sekunders väntetid för den hunden som kommer emot oss...Att inte vänta och bara knalla rakt på gör att jag måste träna ännu mera (det gör mig inget att träna men det skulle ju vara kul med lite hjälp).

Här kommer en UPPMANING till ALLA hundägare!
Visa hänsyn gentemot andra, ser ni någon som har problem med sin hund så behöver ni ju inte bara knalla rätt på bara för att eran hund är så snäll. Ser ni att hundägaren framför måste dra med sig sin hund så kan ni väl bara stanna en halv minut tills den andra hundägaren fått med sig sin hund bort.
Och nu menar jag inte att ni ska rätta er efter de som har problem men ni är ju en oerhört viktig del i våran träning...tillsammans kan vi hjälpas åt istället :)

Så nästa gång ni träffar på någon som ser ut att träna eller har problem med hunden på något sätt så tänk på hur ni gör...knallar ni bara rätt på eller väntar ni?

Inga kommentarer: