tisdag 5 januari 2010

Ömhet, kärlek, trygghet....


Läste för länge sedan en bok utav Kerstin Malm som heter: Människan, hunden, relationen.
I den boken tas ett oerhört viktigt ämne upp, nämligen VARFÖR har du hund?? Hm, tog ett tag för mig att ställa om tankarna och verkligen fundera på varför jag har hund? En väldigt svår fråga att svara på.... kanske har jag hund för att de skänker mig så oerhört mycket ömhet, kärlek och trygghet? Jag vet att jag absolut inte har hund för att hävda mig gentemot andra eller hunden! (Försök att svar på varför du har hund, inte så lätt som man kan tro...eller hur?)
Jag vet också att jag är en oerhört djurkär människa som har stor empati för hundar. Jag vill att de ska ha det bra, alltid bättre än mig själv. Jag lägger ner mycket utav min tid på att prata hund med människor som kommer in i min butik och ställer frågor om hund och hundträning. Prata hund tar verkligen upp mycket av min tid men jag vet att jag är på rätt plats i rätt tid....vi behöver lära oss mer om hur dessa djur fungerar och vi behöver alla lära oss mer om att måna om våra relationer oavsett det är människor eller hundar.

Ta hand om varandra och var mot andra som du själv vill att andra ska var mot dig, även mot din hund!

Inga kommentarer: