måndag 18 januari 2010

Hitta rätt motivation - Hur?


Japp, då är det måndag igen och på schemat står det agility med Sam ikväll. För er som följt bloggen så vet ni att första gången inte gick så jättebra :(
Jag har tänkt mycket på hur jag ska få upp motivationen hos Sam när han ska jobba med mig? Har fått många tips och råd även testat själv och kommit fram till att man måste kunna erbjuda sin hund många olika belöningar....det räcker inte med falukorv vid varje belöningstillfälle!!

När ni ska jobba med er hund så måste ni lära er att se vad er hund tycker är den bästa belöningen i just den övningen och vid det tillfället. Vill hunden kampa?, med vilken leksak? Vill den ha godisbelöning? Vilken godis är den bästa?...ostbåge, oxfile eller leverpastej?? Vad tycker er hund bäst om? Om ni skulle ha gjort ett skitbra jobb och får en klapp på axeln som belöning...hur skulle ni reagera? Jämför med om ni istället skulle få 1000 spänn och beröm, när är det störst chans att ni gör om jobbet igen??

Ger ni hunden leversnittar i alla situationer och aldrig bjuder på något annat så får ni tillslut en hund som inte tycker att det är värt att jobba för att få belöningen... Olika prestationer hos hunden bör generera i flera olika belöningar! Hunden ska aldrig veta vad den får av dig, vilket leder till en hund som ivrig väntar på vad som ska bjudas idag.

Ikväll kommer jag att bjuda Sam på följande:

* Kokt gristunga
* Kokt grishjärta
* Rökt kalkon
* Laxgodis
* Pipleksak, som bara används vid träning
* Kamptrasa ingeggad i färskfoder
* Belöning ofta och super skoj!!

Förhoppningsvis kommer Sams motivation att höjas och belöningen vara tillräcklig för det jag ber honom om. Annars får jag hitta bättre belöningar och jobba mer för att få mig att bli intressant i Sams ögon.
Det gäller att vara påhittig!!

Vad har ni för belöningar att bjuda era hundar på? Skriv upp och se vad ni kommer fram till. Kanske måste ni jobba på att komma på flera, eller så måste ni kanske bara börja att variera belöningarna ni har. Gör det inte bekvämt för er, det kommer att slå tillbaka på träningen senare!

Tänkvärt

Älska din hund som din dyraste ägodel
som en del av ditt hjärta!

Inga kommentarer: