onsdag 27 januari 2010

Agilityträning som går framåt



Japp, i måndags var jag, Sam, Anne-lie, Malin & Karma på agilityträning igen. Denna gång funkade allt super....jag var mera lågmäld än vanligt och trodde att det skulle bli svårt att få Sam att komma igång men det funkade faktiskt bra ändå. Karma jobbade på jättebra och var mera lugn än vanligt,...hon tyckte det var jättekul att få jobba!!

På träningarna har jag fått lära mig mycket handling på banan och att man faktiskt inte behöver springa i 700 knop bara för att hinna med hunden!, det var vad jag hade lärt mig innan -> Hålla handen handling är inte bra!! Nu får vi lära oss att planera våran väg på banan innan vi börjar och hur vi ska visa hunden vägen på bäst sätt....det är väldigt givande för både oss och hundarna och vi får lära oss massa nyttigheter. Samtidigt blir det mindre stressat och man hinner faktiskt kolla på hunden mellan hindrena så jag är väldigt glad att jag inte körde på som innan utan tog denna chans att lära mig igen.
Det är viktigt att kunna släppa tidigare träning om man hittar en bättre träningsmetod som passar dig och hunden bättre, det har jag gjort inom agilityn och det har gett mig en större förståelse för sporten agility. Hoppas att vi ses på agilitybanorna framöver....vem vet, en dag är jag kanske redo för en tävling!


Här har vi Vita Herdehunden Karma som är med oss och tränar agility på måndagarna.

Inga kommentarer: