onsdag 11 april 2012

Myror i brallan, big time!

För ett tag sedan sa jag upp mig ifrån mitt jobb på Miljöteamet pga att jag inte stöttar deras sätt att vara mot sin personal - det var nog något av det bästa jag gjort på länge! Ingen söndagsångest längre och ingen panik över att inte hinna med allt man vill göra.

Dock får jag lätt lite myror i brallan av att inte ha supermycket att göra hela tiden, det beror nog mycket på att året 2011 var över representerat utav stress och händelser hela tiden så jag har svårt att tagga ner.
Nu har jag lite mini "semester" innan jag börjar på mitt nya jobb inom hemtjänsten så då passar jag på att ägna mig åt hundar, hundar, hundar!
Inte bara andras hundar på mina hundkurser utan mycket tid läggs på mina egna hundar och träning med dem just nu när jag äntligen har en massa tid över!


Idag fick jag en idé att vi skulle köra blodspår, jag och min vän Madde tinade både blod, älgskank, rådjursskank & en råtta. Efter det begav vi oss till skogen och började lägga spår till vovvarna.
Jag har tur att Madde bara har en hund eftersom vi alltid lägger till varandras hundar, jobbigare är det för Madde som måste lägga till 2 hundar varje gång vi spårar...SORRY!


Idag skulle vi dessutom testa en ny grej på blodspåret med Sam, han skulle få spåra råtta. Han är ju en riktig råtthund i vardagen och nu fick han ett organiserat blodspår med råtta. Man kunde se flera olika spårbeteenden om man jämförde med när han går på viltskank. Svansen jobbade på som när han letar råttor i vardagen och han var mkt noga. Tempot hade han fortfarande men Madde hade lagt spåret över ett vattenområde där han kom av sig flera gånger, vilket gjorde att han var tvungen att sänka farten innan han kunde fortsätta.
När han kom till slutet kan ni ju gissa om han var glad över att äntligen ha hittat råttan :) Tror säkert att det känns som om han har sprungit minst ett maraton i kroppen, trött i musklerna lär han va så det blir lite massage ikväll för gubben.


Sauron skulle få ett kort spår eftersom jag vill vänja honom långsamt vid belastning på frambenet, tanken var att han skulle få spåret som Madde la till honom men eftersom Madde än en gång gick vilse så valde vi att byta så han fick Freyas planerade spår istället då det gick i bättre terräng. Kanske skulle köpa en GPS till dig Madde? :)
Sauron följde spåret klockrent, något högt tempo men klarade av 90 graders vinkel med bloduppehåll och ett fint virrvarr utan problem, finaste killen var superduktig! Nu avvaktar vi bara och ser hur det påverkade benet.


Maddes hund Freya fixade sitt älgspår utan problem, hon "missade" en del utav spåret då hon genade men det berodde på att vi lagt det för nära, varför ödsla tid och energi på det när man kan gena och spara på det istället lixom :) Så fort hon hade kommit fram till slutet kastade hon sig ner och började rulla, efter det tog hon skanken och mumsade på den ett bra tag.

Nu väntar vi nog ett par dagar innan det kanske blir dax för lite blodspår igen, har fått upp energin ordentligt och sitter precis och ska boka in sökträning i almenackan med.
Tittar på hundarna när de nu ligger och trynar i soffan och röda puffen och inser att myrorna i brallan allt får ta och ge sig ut och springa spåret medans dom sussar - för hundarna lär inte göra många mer knop idag!

LIVET MED HUND ÄR HELT UNDERBART!

Inga kommentarer: