lördag 3 december 2011

Fotstick, privatträning & drag


I fredags bestämde jag mig för att vi skulle åka och springa spåret när Kim (min sambo) hade kommit hem från jobbet. Sagt och gjort, vi packade in hundar och Madde i bilen och åkte till Sya skidspår. Först gick vi en promenad med vovvarna så de skulle vara rastade innan jag & Kim skulle springa, det är dessutom jättebra att gå innan eftersom man blir varm i kroppen utav de.
När vi promenerat klart så gav vi oss iväg på en löprunda (3 km). Denna gång tog jag initiativet till att öka tempot i alla backar, något jag alltid bävar extra mycket inför då jag vet hur jäkla trött man blir, men denna gång gick det förvånansvärt bra!
Jag kommer ihåg något jag läste i en träningstidning: Man blir bra på det man tränar. Visst är det så men hur lätt är det inte att glömma det och bara träna det man är bra på istället eftersom att man alltid blir glad och positiv när det går bra! Men om man aldrig tränar på sånt man har svårt för så utvecklas man ju heller aldrig...detta kommer jag att ta fram i mitt huvud när jag tränar för då vet jag att jag får en extra kick i rumpan och utmanar mig själv - precis som med backarna närjag sprang sist.

Vi sprang på ca 15 minuter så nu har vi en bra tid att jobb utifrån. Barmarks SM 2012
har en bana på 3,2 km och 2011 sprang vi 2,5 km på SM så nu behöver vi jobba upp oss lite, tur vi har tid på oss!

I sommras var jag på en medeltidsmarknad i Väderstad, där hittade jag naturprodukter (jag är otroligt svag för allt som är naturligt producerat) som skulle hjälpa till mot diverse åkommor. Jag hittade ett fotstift som är mjukgörande på hårda partier, något som jag har både på häl och stortå..man skulle smörja ganska ofta till en början och sen bara underhålla. Stiftet kostade ca: 50kr så jag köpte bara ett. Nu har jag använt det efter att fötterna har filats och när jag har sprunit mycket och det är superskönt! Dessutom luktar det jättegott! När detta är slut kommer jag absolut att beställa ett nytt. Kolla själva om ni hittar något som ni kanske skulle behöva på: www.humlekrus.se


Lördags förmiddagen tillbringade jag i Borensberg hos Sara, Kristoffer & Kristina där jag höll i privatträning. Sara & Kristina har varsin amstaff som regelbundet har kommit och tränat privat för mig under hösten och idag var första gången jag fick åka till dem och hålla i träningen. Det är jättebra att träna hundarna på hemmaplan där de känner sig trygga och lite mer säkra.


Vi startade kl.10 med att träna lite lätta lydnadsövningar och efter det fick Sauron vara träningsobjekt när vi körde hundmötesträning. Kristoffer som är Saras sambo har inte tidigare varit med på våra träningar och skulle idag få träna hundmöten så han blev mer säker i hur han ska bete sig och vad man kan göra - ett jobb han klarade med bravur!
Kristina och Nova hade också en suverän träningsdag och det finns inget som är roligare än när man ser ens elever utvecklas till så säkra och duktiga hussar & mattar!! BRA JOBBAT!
Vi avslutade träningen med att testa drag - något som alla tyckte var superroligt, både för förarna och hundarna.

Inga kommentarer: