söndag 2 oktober 2011

Stress i hundens vardag


Är hemkommen ifrån en 3 dagars utbildning hos HUNDutbildningsgruppen i Alvesta. Fick lära oss mer om smittspridning, stress och djursjukvård. Ämnet jag ska skriva om i bloggen denna gång är stress då jag fick några klara aha upplevelser i min träning och vardag med mina egna hundar!

För det första vill jag förklara lite om vad stress är, stress är ett stort område som vi är dåliga på att ta i beaktning när vi tränar våra hundar, jag ska försöka ge exempel på situationer där jag har tränat min jack russell Sam och där jag tydligt kan ändra mitt sätt att handla, vara och belöna honom för att minska stresspåslaget i de olika övningarna. Jag kommer också förklara vikten av sömn och mat.

Vi delade in stressen i stressorer, stress & stressbeteenden.

Stressorer kan vara:
retningar som är för starka
retningar som är för många
retningar som pågår för länge
retningar som upplevs som hotfulla eller obehagliga
krav som är för stora
sömnbrist
frustration - att vilja men inte kunna

Stress är olika hormoner som samverkar i kroppen och som börjar verka när hunden utsätts för stressorer i olika mängder.

Stressbeteenden är ökad aktivitet, ökad muskeltonus, försämrad koncentration & försämrad finmotorik.

För att stress ska uppstå behöver hunden utsättas för en eller flera stressorer som gör att kroppen börjar reagera i form av hormoner, ökad puls..osv
Om stresspåslaget genererar i att hunden klarar sitt mål behöver inte stressen bli något negativt, den kan då istället upplevas som positiv för hunden. Stressorer som upplevs som positiva leder sällan till stressbeteenden men om stressen upplevs som negativ uppstår det stressbeteenden!

Kedjan för hur slutbeteendet blir är alltså:

Hunden utsätts för stressorer - hunden blir stressad, om hunden upplever stressen som positiv så får man inget stressbeteende men om stressen upplevs som negativ får vi ett -> stressbeteende (hur upplever jag stressen?)

Man kan ha stressupplevelser som gör att vi når vårat mål, dessa stressupplevelser kommer att skapa välmående hos oss, tex: om vi ska springa en tävling där vi måste öka tempot och ge mer kraft för att lyckas ta oss i mål för att tex vinna, här börjar kroppen öka pulsen, den börjar svettas och våra muskler börjar jobba ännu mera - om vi då lyckas ta oss i mål efter denna ansträngning (stress i kroppen) så kommer den upplevelsen att skapa välbehag och positivitet hos oss.

Om vi kan försöka ge våra hundar samma upplevelse att klara av en situation där kroppen svarat med stress så kan vi få hundar som förknippar stresskänslan med positivitet - vi har här lärt dem att stress är positivt och det är troligt att de kommer att reagera med samma känsla nästa gång de utsätts för stress i olika situationer.

Positiv stress kan vara när man försöker öppna en pet flaska, man tar i och får inte upp korken, man testar igen men får inte upp korken, nu börjar kroppen gå upp i stress och man tar i rejält och vips så är flaskan öppnad - det blev ett positivt resultat utav stresspåslaget - man fick upp flaskan.

Jämför när man tex ska försöka få tag i ett föremål som man tappat som ligger i ett hörn och man precis nästan får tag i det. Man sträcker sig och försöker verkligen att få tag i det, man blir mer och mer stressad och tillslut får man tag i det men fumlar, stressen har blivit så stor så att finmotoriken inte funkar. Man tappar föremålet om och om igen, detta blir då negativ stress, stresspåslaget ledde inte till något positivt.


Här vill jag ta upp en del av agilityn som jag själv har haft problem med där jag upplever att hundens frustration och motivation har ställt till det - nämligen vid slalomträningen i agility! Sam brukar klara av att ta slalompinnarna (oftast 4 st) enstaka ggr efter varandra (oftast 2 ggr) men efter det kanske han missar någon port och jag får ta om slalomet, här börjar en viss frustration komma (troligtvis kommer ett stresspåslag som jag har missat och istället kallat det för frustration över utebliven belöning), han börjar skälla och går upp i aktivitet. Jag skickar honom mot slalomet igen och han misslyckas, jag tar om slalomet igen och han misslyckas! Här har vi då en hund som skäller, som testar andra inlärda beteenden och som har hög aktivitet - alltså har jag en hund där finmotoriken slutar att fungera - hur ska han kunna klara slalomet i den situationen? Han kan inte eftersom stressen blir så hög att den slås ut! Detta har jag aldrig reflekterat över förut! Att ta ett slalom kräver hög koncentration och mycket finmotorik men om hunden har så stort stresspåslag att finmotoriken inte funkar kan den då ta ett slalom?

Jag har därför börjat att plocka bort stressorer vid slalomträningen, mitt fall har jag plockat bort godisbollen, klickern och felsignal. Allt detta ser jag som stressorer för min hund...istället gjorde jag så att jag bara hade godis iform av små ostbitar som jag kastade framåt vid sista porten. Inga klick för sista porten, ingen boll som han fick jaga efter och ingen felsignal när han gick ur slalomet - jag måste säga att det blev succé! Han klarade av att ta slalomet fler gånger och dessutom kunde jag variera sida utan några större problem!
Så jag tror att vi kan vinna mycket på att ta oss en funderare kring våra träningssituationer och våra träningsmiljöer - kan vi plocka bort vissa stressorer för att minska stressen hos våra hundar och i de olika miljöerna? Kan vi styra träningen på ett bättre sätt när vi börjar tänka i banor kring stressorer? ÅÅÅÅÅÅ detta ämne facinerar mig något enormt, jag skulle nog kunna skriva tills ni alla somnar och undrar om det aldrig ska ta slut!

När vi pratade om stress så kom vi in på ett ämne där jag fick många ideér och tankar kring mina egna hundar, nämligen ÅTERHÄMTNING.

En hund bör inte motioneras mer än ca: 3 ggr/vecka, människor kan motionera varannan dag. Med motion menas att hunden varit tvungen att pressa sig för att klara uppgiften. Tex: agility, jobbiga spår, drag, löpning..ja i alla situtioner och träningssammanhang där kroppen varit tvungen att öka aktiviteten (kan även vara i olika miljöer där stressorerna blir för påtagliga - inte bara i träningssammanhang eller motion) så en nedbrytning sker i kroppen (katabolt arbete). Tänk efter när era hundar utsätts för motion, tänk stressorer och stress för det kan ju ske i andra sammanhang än i träning!
Om hunden har blivit utsatt för motion så måste hundens kropp få återhämta sig (anabolt) för att träningen ska ge resultat och hunden ska kunna återhämta sig fysiskt. Med återhämtning så kan hunden på nytt motioneras med bra effekt. Får hunden inte återhämta sig så sker inte uppbyggnandet av kroppen utan den bryts bara ner.

KATABOLT: motionen som hunden får
ANABOLT: det som bygger upp


När man tränar hund och när hunden utsätts för stressorer som påverkar så mycket att kroppen måste börja stressa upp för att klara situationen är det därför mycket viktigt att hunden får tillräckligt med sömn! I sverige har vi länge pratat om att hundarna är understimulerade när de på något vis blir lite krångliga eller uppvisar beteenden vi inte klarar av (kanske rentutav stressbeteenden) - men kan det faktiskt vara så att de blivit utsatta för stress i olika situationer som brutit ner kroppen och efter det har de inte fått tilräckligt med sömn så de kan bygga upp kroppen igen? Kan det vara så att våra hundar inte alls är understimulerade utan överstimulerade? Har vi koll på hur mycket stressorer våra hundar blir utsatt för och hur mycket tid de får till återhämtning?

Här har jag fått fundera mycket kring min egna träning och mitt aktiva liv med mina hundar. Jag måste påstå att jag lever ett väldigt aktivt liv med mina hundar där de får följa med till olika aktiviteter, olika miljöer och de får bra med rörelse. Men får de den sömn de behöver? Nja, det tror jag faktiskt inte. När jag börjar fundera över hur mycket de faktiskt vilar så är det i princip någon/några timmar på dagen och sen så sover jag ca: 8 timmar/natt.

I en undersökning från Storbrittanien som gjorts hade man kollat på när hundar går och lägger sig för natten och sover och det visade sig att hunden inte somnar förrens sista personen i familjen går och lägger sig, för att sedan vakna och inte gå ner i drömsömn (om de äns kommer dit) igen när den första personen går upp på morgonen. Alltså sov inte en del hundar mer än ca 4 timmar/natt!

Man vet inte riktigt hur mycket en hund behöver sova utan det har bara gjorts en undersökning på en hund av rasen sankt berhnard och den hunden behövde sova 18 timmar för att fungera optimalt - men som sagt det är bara en undersökning på en hund.

Vi vet att ett rovdjur behöver sova mer än ett gräsdjur (generellt). Alltså det vi äter styr hur mycket vi behöver sova. Vi vet också att en hund behöver sova mer än 1 människa och enligt David Selins (HUNDutbildningsgruppen) teori behöver hundar sova mellan 12-18 timmar/dygn. Har jag tur på en dag där det inte händer så mycket kommer mina hundar troligtvis upp i högst 10-11 timmar! Här kan jag definitivt ändra sovförhållandena för att öka återhämtningen hos mina hundar. Jag måste bli bättre på att på en bra balans mellan det katabola och det anabola samspelet. Motion kontra återhämtning (sömn och näring)

En viktig del att ta upp är också att trötthet inte sänker stress utan det ökar stressen. Många får rådet att motionera sina hundar innan kurs om de upplevs som "jobbiga" eller att de ska gå en ordentlig promenad innan de lämnar hunden ensam hemma men hur ska hunden kunna hantera sin rädsla/ångest och alla stressorer om de är trötta?

Här kan jag ta Sauron som ett exempel: När vi har varit iväg på träning eller haft en dag där vi varit i många olika miljöer och han haft lite eller ingen tid att sova på så märker jag det direkt på honm. Han blir mera känslig och kan reagera med att skälla på saker han aldrig tidigare skällt på. Han kan öka i reaktionsnivå och bete sig allmänt konstigt - men vadå konstigt? Han är ju totalt mentalt utmattad, han kan inte hantera de stressorer han blir utsatt för och det är här många tror att ens hund bara mopsar upp sig och är allmänt olydig. Jag har lärt mig att i tid se och känna när Sauron behöver vila och återhämta sig och hans sätt att "bete" sig har gett mig ett stort försprång i att se när han börjar få nog, värre är det med en hund som kanske inte reagerar på saker runt omkring, sån är Sam och där krävs det att jag tränar mig i att både tänka och handla i att se stressorer som påverkar honom. Fasen vad vi kan lära oss mycket utav våra hundar bara vi öppnar ögonen och ser.


En viktig förutsättning för att er hund ska kunna sova är också att någon vaktar....alltså kan vi inte med säkerhet säga att våra hundar sover när vi är på jobbet eller när de är ensamma hemma!
Har man två hundar kommer en utav dem att vakta medans den andra sover. Ni som gått hos HUNDutbildningsgruppen på kurser vet att jag pratar om vaktprofil nu och att den spelar in hur och vem som vaktar men jag kommer inte gå in djupare på detta område då jag troligtvis aldrig kommer att kunna hitta tillbaka till stressämnet sen :)

Vi vet också att en liten hund behöver sova mindre än en stor hund. Något vi alla ska komma ihåg är att sömnen är oerhört viktig för oss alla, hund som människa!

Nu hoppar jag till min andra aha upplevelse förutom stressorerna och sömnen, nämligen näring. Om hunden inte får rätt näring kommer inte kroppen att kunna återhämta sig heller! Näringen (maten) hunden får i sig kan vara mer eller minder anabolt (uppbyggande), det styrs av olika amnosyror som kroppen tar upp. Om man har en hund som utsätts för mycket stress är detsamma som en hund som jobbar mycket - alltså behöver den hunden lika mycket mat som hunden som jobbar hårt!

En hund som får bra mat och som får bra med rörelse men som ändå lägger på sig är stressad! Här fick jag mig en funderare kring Sam. Jag har tyckt att han borde gå ner några 100 gr och har därför dragit ner lite på hans mat. Han äter ett lightfoder (nordic färskfoder) därför att jag tycker att han har lätt för att lägga på sig. Jag drog ner lite på maten då jag vill ge honom de bästa kroppsliga förutsättningarna för ett långt och fysiskt aktivt liv utan onödigt slitage på leder. Jag tränar en hel del och är mycket aktiv med mina hundar. Om man då ska försöka att hålla en jämn balans mellan katabolt och anabolt måste jag ju se till att han får bra med sömn och ett foder som hjälper honom att återhämta sig och fodret ska definitivt ges i en sådan giva att han är mätt, nöjd och belåten. Om hunden inte får tillräckligt med sömn och tillräckligt med mat så kan inte kroppen återhämtas och byggas upp!

Här började jag att fundera kring mina hundars matvanor. Jag har dragit ner på både Sam och Saurons mat (ca: 40gram om dagen) men har haft åtminstone en hund som inte varit nöjd efter att han fått sin mat.
Nu har jag börjat tänka om! Nu har jag höjt deras ranson istället så båda hundarna får 80 gram mer utav maten varje dag. Jag ska göra detta som ett test för att se om jag lyckas hålla hullet på dem som nu och om de verkar mer tillfredställda både mentalt och fysiskt. Sen kommer jag också att hålla koll på träningssituationerna - får jag andra resultat när jag ändrat på detta? Klarar de av att hantera frustrationen och intensiteten på ett annat sätt? Har jag lyckats hitta en bra balans mellan katabolt och anabolt om jag ökar fodergivan och sömnen? Mycket intressant!

Sen fick jag reda på en till sak som är mycket intressant när det kommer till hundmat. Kolhydrater i för stora mängder stänger av kroppens anabola arbete! Alltså om man har ett foder som till största delan är uppbyggt på spannmål så kan det vara idé att se över detta om man upplever att ens hund är orolig, stressad eller om man ger den normalt med rörelse och motion men den ändå lägger på sig. Kolhydrater (för mycket) stannar upp kroppens uppbyggnad!

Nu måste jag nog tyvärr avsluta om jag vill behålla mina bloggläsare...
Jag skulle kunna spåna om detta i evigheter och det finns så otroligt mycket mera att ta upp kring dessa ämnen men jag inser att jag nog aldrig kommer att sluta skriva då jag bara hittar nya infallsvinklar och nya saker som behöver nämnas så jag sätter punkt här och vill ni veta er eller har fler frågor på hur man kan utföra stresshanteringsträning får ni höra av er till mig.

Hoppas jag lyckats få er att fundera kring era hundar och stress och att ni lägger märke till vad era hundar gör i olika sammanhang...stressar de eller är de frustrerade eller kan det rent av bara vara motivation och belöningsförväntan?

8 kommentarer:

Marlene sa...

Gud vilket intressant inlägg!! Kanske en förklaring till varför issen är i så otroligt fin form nu, trots massa mat. Förut var han omöjlig att hålla i vikt. Skillnaden? Jag har slutat bli frusterad och sänkt kraven på honom. På baby kan man se skillnad över några dagar bara, på hullet. Hon går upp i vikt direkt som hon har ont i ryggen! Smärta måste ju vara en stress? Hon rör på sig mindre i de perioderna, men skillnaden är inte dramatisk så stressen har säkert ett finger med i spelet!

Mia Karlsson sa...

Att smärt ger ett större stresspåslag tror jag absolut för om man tänker efter att hunden ska kunna hantera sin smärta samtidigt som den blir utsatt för många/olika/starka stressorer så är ju redan kroppen ur balans och stressen sätter kroppen ur spel. Jag själv har aldrig insett att just maten skulle kunna vara en utav bovarna i dramat, däremot har jag alltid varit bra på att ge hundarna ett mycket bra foder men fodergivorna kan vi diskutera :) Om man tittar på hur Iss är "tvungen" att hantera olika miljöer + att han kanske haft för lite tillgång till mat så är det ju oerhört intressant att du nu kan se en viss skillnad när han äter mera...hur klarar han av laddade situationer nu? Å det är så intressant att få mer kött på benen kring detta ämne!

Nikita & Casper sa...

Hallå!

Skriv jättegärna mer om aktivering/vila! Det är ett ämne som är mycket intressant och viktigt när det kommer till stress hos hund. och jag läser gäääääärna om det. :)

Mvh

Anonym sa...

Hej!
Guud så intressant att läsa ditt blogginlägg om stresspåverkan! Speciellt delen om aktivering kontra vila- mycket intressant! Jag har definitivt fått en hel del att tänka på- tack så mycket! / Catties ( med Gösta )

Izabella sa...

Toppen inlägg! Tack för att du delar med dig Mia! Smärta ger stresspåslag i kroppen både hos människa och hund så det måste vi absolut tänka på. En annan viktig sak du tar upp det är mängden kolhydrater i maten vi ger våra hundar. Hunden är ett rovdjur och kolhydraterna är inte dess artriktiga föda (inte människans heller för den delen) så inte undra på att de får diabetes och andra sjukdomar som hör till det metabola syndromet. Man har gjort en undersökning på katter i England. katterna hade diabetes man slutade ge de kattfoder och gav de möss istället, diabetes försvann, katterna blev friska! Haha, nu är jag igång :) Vill gärna höra mer om stresshanteringsträning!

Theres & Kasper sa...

jätteintressant läsning tack!

www.123minsida.se/DinDogwalker

Cristina Lundgren sa...

Lägger en länk till det här inlägget i min blogg. :)
Har själv varit på den föreläsningen två gånger, och kan nog inte höra det för många gånger...

Hoppas allt är bra med dig och hundarna!
Mvh
Crissi

Anonym sa...

Jätteintressant att läsa. Ger många nya infallsvinklar!
MVH Rebecca o Dizze