tisdag 21 juni 2011

Helgens klickertränarkurs


I helgen kom Marlene Karlsson (yabasta.se) hit till Hundia i Mjölby och höll i en Klickertränarkurs. Vi var 6 st hundekipage som gick, däribland jag. Äntligen kunde jag få gå med på en kurs...härligt!
Vi hade också med oss lite fotfolk som var med på kursen utan hund. Så sammanlagt var vi 11 st som tillbringade helgen tillsammans.

Tanken med kursen var att vi skulle lära oss hur man shapar fram beteenden hos hunden. Med Shaping menas att vi som tränare ska bli duktiga på att forma fram ett beteende. Vi kan inte vänta på att det färdiga beteendet automatiskt kommer (ibland händer det & då är det jackpot för hunden). Om vi tex vill att hunden ska sitta så måste vi som tränare ge hunden belöning för minsta lilla antydan den gör med en rörelse bakåt/neråt och därifrån jobba oss emot det färdiga beteendet att sitta. Hela tanken är att hunden ska få tänka själv, att den ska kunna påverka och bli mera aktiv i träningen.

Shaping ligger naturligt i hunden - det är helt naturligt att i olika situationer pröva sig fram för att se vad som ger bäst resultat, tex att hoppa upp på en sten. Hunden kommer testa vart det är lättast för att sen hoppa upp där den klarar av det. Shapingen finns redan i våra hundar! Nu ska vi människor bara klara av att träna beteenden på det sättet.

Några svårigheter jag upptäckte under helgen var att jag gärna vill hjälpa hunden för mycket med kroppen. I shaping väntar vi ut hunden och belönar för små delbeteenden. Här insåg jag att det är lätt som förare att inte hålla sig stilla! Något jag måste jobba mycket med. Jag kände också att när man håller på med shaping så måste man vara snabbtänkt, ha bra planering & lära sig belöna ofta, något alla hundtränare borde träna upp sig i :)

Så här i efterhand könns det skönt att äntligen förstå sig på grunderna i shapingen och det blir nu lättare att starta upp min egna shaping med mina hundar. Dessutom inser jag att när jag håller på med shapingen blir jag mycket mer uppmärksam på vad mina hundar gör, jag lär mig tyda deras kroppsspråk på ett helt annat sätt...härligt!

Vi har startat en klickertränargrupp som kommer att träffas regelbundet och träna för Marlene, det ska bli riktigt roligt att få träna tillsammans med flera andra och att ha ett uppsatt mål att träna emot! Har vi tur kommer Marlene tillbaka och håller i en ny helgkurs! Då måste ni passa på att anmäla er, ni kommer få många aha upplevelser och bli bättre på att träna hund överlag!

KLick å hej!

Inga kommentarer: