torsdag 13 januari 2011

Dragträning! Kravlöst & roligt!


Nu har jag börjat med en ny hundsport för mina hundar...jag började intressera mig för dragträning när jag kom i kontakt med Marlene Karlsson ifrån Motala. Hon kör hundspann med sina huskeys och höll i en dragkurs hos mig. Min sambo gick på Drag kursen med båda våra hundar och han fattade tycke för denna sport direkt! Sam har ett riktigt dragar huvud medans Sauron är lite mera tillbakadragen. Båda hundarna tyckte det var superkul och vi insåg snabbt alla fördelar med just Dragträning för hund.


Vi (jag & Madde) beställde nomeselar (en speciell dragsele) ifrån Björkis till våra hundar & väntade med spänning i 1 månad innan de damp ner på posten...Sam sele passade perfekt, likaså Freyas men Saurons var typ 3 storlekar för liten, TYPISKT! Men som tur va så har jag en weightpull sele till Sauron sen innan så han får dra ändå :)

Idag har vi varit ute och dragtränat med Sam & Freya. Vi gick i ca: 1,5 kilometer med dem. Freya drog en 4 kilos kätting & Sam en 1 kilos kätting. Vi börjar med lätta vikter för att senare jobba oss uppåt.

Är du också intresserad utav dragträning? Marlene kommer tillbaka för att hålla i en ny Dragkurs i Mjölby. LÄS MER HÄR: http://www.hundiahundskola.se/mjolby/default.asp?sida=drag&parent=kurser

DRAGTRÄNING ÄR VERKLIGEN NÅGOT SOM ALLA KAN HÅLLA PÅ MED! KRAVLÖST, ROLIGT & BILLIGT!

2 kommentarer:

Marlene sa...

Tillbakadragen; en fantastisk beskrivning av en "dragförsiktig" hund, haha!! :D

Mia Karlsson sa...

Hahahaha....den var inte planerad :)