lördag 11 december 2010

ADVENTureDogConference i Stockholm


Den 4 december var det dax för mig och Lydia att åka upp till Stockholm och gå på den årliga advents konferansen. Vi startade bilfärden kl. 6 på morgonen, det var fina vägar hela vägen upp till Stockholm och vi hade förberett oss med en gps som skulle visa oss vägen. Konferansen skulle börja kl. 9 och man var tvungen att vara där senast 8.50...inga problem vi hade gott om tid, trodde vi :)

Gps:en lurade bort oss totalt och jag var minst sagt lite små arg. När klockan började närma sig 9.30 gav jag upp, vi parkerade bilen vid Regeringsgatan i Stockholm och vi hade ingen anaing om att vi varit mitt inne i Stockholmscentrum å irrat runt! OBS! Jag var dessutom livrädd över att köra i Stockholm men jag är nog botad :). Efter det beställde vi en taxi som tog oss till konferansen. Väl framme så hade vi inte missat så mycket för det hade varit kö in och de hade blivit lite försenade..YES!

Här kommer iaf mina funderingar efter dagen:

En sak som verkade vara generellt var att själva ämnet (Hund i TV) var svårt att prata om, jag vet inte om det berodde på att man inte vill trampa på några ömma tår eller om man bara inte visste vilken ståndpunkt man hade. Många var där och snuddade vid det men inte många gick in och berörde ämnet. Jag tyckte att många föredragshållare var intressanta och gav information som man hade nytta utav i bemötandet med hundmänniskor i vardagen i sitt yrke.

Nu till vad jag skulle vilja ha mer utav i Tv rutan. De flesta program som visas på tv är enbart inriktade på hundar med sk. problembeteenden. Jag skulle vilja att man visade även hundar utan problembeteenden och ändrar synvinkel på hundar ifrån problem till hur en hund kan vara. Om vi enbart visar upp problemhundar så kommer vi ju också fortsätta att forma samhället till att tycka att hundar är ett problem. Man måste få fram att man inte kan träna alla efter samma normer, nu generaliserar man ju all hundträning och lämnar hund och ägare ute i vardagen vind för våg med olika tekninker man kan använda sig utav, vilket inte alltid (ganska sällan) leder till bra träning och ett bättre liv för hundarna. Fram för mer hundträning, berikning & nyttiga tips och råd till hundägarna! Ras skillnader & ras berikning, upplysningar och etologi.

De olika föredragshållarna vi fick lyssna på under dagen och arrangörens ord kan ni läsa här:

http://www.adventuredogconference.se/default.asp?sida=main

Tack för ännu en intressant konferans!

Inga kommentarer: