tisdag 26 oktober 2010

Härliga hunddagar!


Det har hänt så mycket på senaste tiden. Jag har startat upp en valp och en vardagslydnadskurs. Valpkursen består utav 5 valpar med hussar & mattar. Alla är jätteduktiga och det är alltis så spännande att få följa hundarnas utveckling!
På vardagslydnadskursen har vi 6 ekipage som är oerhört duktiga. Vi har kunnat testa lite mer avancerade övningar där de får planera sin träning och bygga på lika kombinationer.

I helgen hade jag dessutom en blodspårsträning med 3 st nybörjarekipage:

Petter med pitbullen Ceasar
Linda med amstaffen/pitbullen Dogge
Hanna med irländska terriern Heike

Alla hundarna var jätteduktiga och jag hoppas de kommer att fortsätta sin karriär inom blodspårning!
Efter det var det dax för alla fortsättningsekipage att gå sina spår. På morgonen var vi ute och la spåren åt varandra. Sen fick de ligga i 6 timmar och dessutom regnade det hela tiden. 9 hundar gav sig ut i olika omgångar och gick spåren, några hade det svårare än andra, vissa tände till mer än vanligt! Det var oerhört roligt som vanligt...8 timmar i skogen satte sina spår, på kvällen var jag jätte trött!

Jo! Jag har också varit iväg på en föreläsning om Dominans, rangordning & ledarskap i Nykyrka med David Selin ifrån Hundutbildningsgruppen. Föreläsningen var mycket intressant och jag fick med mig en hel del ny fakta hem!
Förhoppningsvis kommer David att komma tillbaka så håll koll på hemsidan, missa inte föreläsningarna han håller, de är mycket intressanta och David är en jättebra föreläsare med mycket kunskap!


Till helgen väntar det specialsök utbildning med Sauron hos Pirre på Hundia i Motala, det ska bli så superkul att komma iväg och testa på detta! Mer info kommer efter helgen. Förhoppninsvis startar också Sams sök kurs upp (den får Kim gå första gången eftersom jag är iväg). Sen har vi föreläsning på lördagen i Vadstena med temat: Hur lär djur? Etologen Eva-Marie Wegård håler föreläsningen. Mycket att se fram emot!

Härliga hunddagar på er! //Mia

Inga kommentarer: