fredag 1 oktober 2010

Att anordna hundkurser - mer planering än vad man tror

Tänkte ge en beskrivning över vad som krävs av en företagare/förening för att anordna kurser.
Man får hela tiden höra ifrån olika företagare & föreningar att det tar oerhört mycket tid för att genomföra
diverse olika aktiviteter. Innan jag började driva eget företag hade jag ingen inblick i hur det verkligen ser ut.
Som utomstående tänker man inte alls på all den tid & planering man faktiskt lägger ner bara för att få en aktivitet att
bli genomförbar.

Det ända man ser är ju ett datum, tid, plats & pris och klart man inte reagerar på att det i många av fallen
ligger flera timmars jobb bakom just denna planering.
För det första måste man boka in en tid som passar min almenacka, när har jag ledigt? Kan jag köra samma dag om kursen är på tex 6ggr? Vart ska vi vara från gång till gång?
Hur många anmälda behöver jag för att få igång kursen? Vad ska kursen innehålla & hur ska jag planera upp den?
Marknadsföring på hemsida & andra hjälpmedel. Ofta får jag ändra datum & tid för att det ska passa de som anmäler sig. Man får i princip klippa &
klistra för att få till det :)

Förhoppningsvis börjar sedan anmälningarna att ramla in, innan allt är klart är det en hel del mailkorrespondens mellan mig &
eventuella kursdeltagare för att förklara & svara på frågor. Sen ska alla anmälningar skrivas ner & planeras in i kursplanen. Hundras? Ålder?
Eventuella problem?,..ja allt ska med.
Emellanåt får vi lite avhopp på kurserna vilket medför ny kursplanering.
Just pga hur mycket tid vi faktiskt lägger ner på våra kunder har vi börjat ta ut en administrativ avgift på våra kursavhoppare
men endast om de avbokar efter att kursinfo mailats ut (ca1-2veckor innan kursstart), detta gör vi enbart för att få igen lite
utav den tiden vi lagt ner på deltagaren. Självklart har man rätt att avboka en kurs! Ibland händer det oförutsägbara händelser
som ingen kan styra över...och vi är väldigt förstående oavsett det gäller pengar, kursen eller något annat.

En liten inblick i allt som rör anordningen av en hundkurs!
Vi lägger ner oerhört mycket tid på att få till en så bra kurs som möjligt
allt för att ni ska få så mycket som möjligt för eran investering

3 kommentarer:

Marita sa...

Ja, det måste vara mycket att planera inför en kurs och ännu mer om man kör flera kurser samtidigt. Har ju lite erfarenhet, men det går inte att gemföra med din verksamhet. Så jag är imponerad av vad du gör och genomförande av de olika aktiviter och kurser. För det är ju inte bara kurser du planerar. Du gör ett kanonjobb Mia.

Caroline sa...

Förstår fullt ut de du beskriver & de tror jag alla inser. Med ett eget företag är de mycket med både de ena o de andra som måste göras... Tro mig, jag vet :)

Mia sa...

Ja...timmarna flyger iväg när man ska planera aktiviteter :) tur att man ändå gör något som man älskar...annars hade man nog tröttnat för länge sen...Lyckos oss!

//Mia