söndag 7 mars 2010

agility, agility & åter agility


Jajamensan! Just nu kretsar mycket av min egna hundträning kring agility. Jag har tänkt mig att träna med Sam och se om vi eventuellt kanske ska börja tävla lite smått framåt sommaren. Som jag tidigare skrivit ska Sam och jag börja en agility fortsättningskurs uppe på brukshundsklubben här i Mjölby i april men jag och
Anne-Lie kommer också att åka till Barbro och träna med jämna mellanrum.

I fredags var det ialla fall dags för den sista inplanerade privatlektionen i agility för Barbro i Orlunda. Jag börjar alltid med att gå en sväng med Sam när vi kommer dit eftersom han kanske är nödig och för att musklerna ska mjukas upp efter bilturen. Vädret var underbart och Sam passade på att klia sig på isen, det tycker han är så skönt!



Denna gång var vi utomhus till att börja med och hoppade hinder och körde handling men när solen började dra sig neråt gick vi in och körde resten av passet där. Sam var så väldigt trött men lyckades med banan vi skulle göra ett par gånger...han är så duktig bara han tänder till ordentligt. Jag vet att det kommer bli så mycket lättare utomhus med honom då han inte riktigt tycker om att träna inomhus. För Anne-Lie och Leia gick det också jättebra förutom att Anne-Lie sträckte ljumsken och fick jätteont!
Överlag är både jag och Anne-Lie väldigt nöjda över våra och hundarnas insatser på agility lektionerna och framför allt har vi haft det superskoj!!

I går (lördag) åkte jag, Anne-Lie och Kristin till Linköping för att kolla på en klass 3 tävling i agility, vi fokuserade oss på att kolla på förarnas handling och insåg väldigt snabbt att det är en jätteviktig del av agilityn, ja till och med den viktigaste skulle jag vilja påstå, så när ni ska gå kurs i agility kolla så att ni verkligen går igenom handlingen ordentligt för det är inte kul att behöva reparera det man gjort fel i efterhand, jag talar av egen erfarenhet :)
Vi fick med oss mycket hem ifrån denna tävling och nu blir det till att kolla upp fler tävlingar runtomkring för att åka och kolla på, det kommer vi att lära oss extremt mycket utav.

Om ni inte testat agility med er hund så tycker jag absolut att ni borde göra det för det är så himla roligt att jobba med hunden i denna sport!!

Inga kommentarer: