söndag 1 april 2012

Mentalbeskrivning Hund



Lördagen tillbringades uppe på Mjölby brukshundklubb för min del. Jag hade tackat ja till att vara figurant på mentalbeskrivning. Vi startade med samling kl. 7, därefter gick vi ut och tittade på den ombyggda banan och test körde de momenten som vi ville finslipa lite...sen drog vi igång!
Det var klubben som hade testet och jag hade förmånen att få se olika raser denna gång. Oftast när jag har varit figurant har det varit uppfödare som bokat in testet på sin kennel och då ser man samma raser, vilket också är jätteroligt då man ser samma ras men hundar som hanterar momenten annorlunda.

Raserna jag fick vara figge på under dagen var följande:

* Flatte
* Papillon
* Boxer
* Korthårig collie
* Bordercollie (import)


Vi hade en himla tur med vädret också under dagen och när sista momentet (skott) skulle köras gick jag in i stugan för att värma mig & dricka lite kaffe...stackars Rickard (testledare) och Susanne (beskrivare) fick frysa vidare.

I sommar blir det nog dessutom utbildning till A-figurant för min del och förhoppningsvis även utbildning inom BPH (Beteende och personlighetstestet för hund), jag har lämnat min intresseanmälan och hoppas att klubben tänker på mig när det är dax för det :)

Inga kommentarer: