måndag 30 januari 2012

Jag behöver DIN hjälp!


Jag ska göra en liten undersökning för eget intresse och som kommer att läggas ut här i bloggen framöver. Vill du hjälpa mig?

Allas svar är av intresse vare sig ni har en kamphundsras själva eller inte, ni kan lika gärna vara utan hund helt! Jag vill ha eran åsikt!

Här kommer frågan:

VAD ÄR EN KAMPHUND FÖR DIG?


Svara så knkret ni kan utan att väga in för och nackdelar med raserna. Jag vill bara att ni förklarar vad en kamphund är för dig.

Lämna kommentar här i bloggen, era svar/reflektioner kommer sedan att sammanställas och eventuellt publiceras här på bloggen och jag är mycket tacksam för att ni vill hjälpa mig :)
För er som inte vill att andra ska se erat svar går det bra att maila till mig också på: mia@hundia.se

Snälla! Ta er tid att svara det betyder mycket för mig! Och vem vet, kanske kommer någon utav er att vinna ett pris för att ni deltar i undersökningen.....

8 kommentarer:

Jenny sa...

Kamphund för mig är hund av ras som har använts i någon form av kamp förr, som till exempel Pitbull, Amstaff, Bulldog, Bullterrier, Akita, Tosa mm. Antalet raser som har använts i kamp är väl betydligt mer men jag är inte tillräckligt insatt för att veta så mycket mer.

Det är en negativ klang över ordet "kamphund" idag tycker jag men jag undrar, kan det inte vara lika normalt att vissa kallas kamphund precis som andra kallas draghund eller jakthund och liknande? Nu är väl visserligen Akita till exempel en jakthund i grund och botten också om jag inte minns fel, är det då en jakthund eller kamphund? Fast å andra sidan, de kan väl vara båda antar jag.

Det finns de som anser att en kamphund ska endast kallas kamphund om den används i kamp i nuläget, anses det då att det även gäller de andra benämningarna? Min husky är alltså ingen draghund eftersom hon inte drar? Mina JRT är inga grythundar för de jagar inte?

Det är luddigt det där med just "kamphund", det blir en mycket större reaktion på det namnet än något annat.

(Mycket funderingar ploppar upp, är som sagt inte så "insatt" i just ämnet kamphund, men det är väldigt intressant och jag står på hundarnas sida.) ;)

Marika sa...

Kamphund är en benämning på de hundar som framavlats för kamp. I första hand hund mot hund.
En hund avlad för kamp ska ha "gameness" som betyder ungefär; viljan att vinna är starkare än viljan att ge upp.
Har tyvärr fått en felaktig betydelse idag då man använder kamphund som ett skällsord i media och kallar hundar av storväxt typ som gjort ngt mindre bra för just kamphundstyp. Ex rottis som inte har något med kamp att göra överhuvudtaget.
För mig har ordet kamphund samma betydelse som vallhund för en bordercollie eller grythund om en westie, eller vakthund om schäfer... Det är en benämning för ett användningsområde som man selektivt avlat fram rasen för.
Har två "kamphundar" själv. En pitbull och en staffe.
Kommer aldrig ha någon annan rastyp i mitt liv då dom har Precis allt det jag söker hos en hund!

Mvh /Marika

Nikita - hundbiten och hundtokig sa...

En kamphund är en hund som i dagsläget avlas för, eller i historien har avlats för kamp. En kamphund är en hund som ska ingå kamp med ett annat djur.

Konstigare än så är det inte. :)

Anonym sa...

En kamphund för mig är en hund som någongång använts till/avlats för kamp.
Använder själv ofta benämningen kanmphund för dessa raser och ser det inte som ett fult skällsord.

En kamphund har mycket vilja och styrka och ägare till dessa raser bör veta vad dom har i kopplet.

// Rebecca med amstaffen Dizze :)

Carina sa...

En kamphund för mig är en hund som avlats endast i syfte för kamp. Det är en hund vars förfäder är de enda hundarna som kom levande ut ur en ring. Det är hundar som under träningen har blivit bankade på, sparkade etc under träningen för att säkerställa att hunden inte kommer släppa bettet oavsett vad som påverkar den. Dom slogs till döden träffade dem själva eller motståndaren.
Jag har svårt att kalla min hund kamphund, därför att domslutet på utredningen gällande omhändertagandet av hans mor visar tydligt att hon inte var lämpad för detta. Fadern kan jag inte säga eftersom det inte framgick, men jag vet att mamman inte hade dessa anlag eller blivit framavlad för detta. Jag har ingen stamtavla att hänvisa till, jag kan inte säga vilka individer man har avlat på.
Jag har svårt att kalla hundar med en mångårig stamtavla för bruks/utställning/sällskap för kamphundar.
Dock så ska man inte som ägare ignorera eller bortse ifrån den grund aveln som tillämpats. Men jag ska vara ärlig och säga att jag tycker att deras aggressivitet är precis som andras hundar. Jag ska också vara ärlig och säga att jag tycker att dessa raser är enklare än många andra, såsom vallhund etc. Dessa raser/blandningars psyke passar mig bättre än vad exempelvis vall eller jakthunds raser gör.
Så mitt verkliga svar är: att en kamphund för mig idag är en hund som är kräver en förare som visar att den har kontroll över situationen. Som visar tydligt vilket beteende man önskar med bestämda men kärleksfulla metoder. För dom är energiska, uppmärksamhets krävande, atletiska - och dessa sidor kan slå om och bli negativa om man inte kan bekräfta hunden på rätt sätt.
/Carina med Kaxen.

Anonym sa...

Alla hundar kan bli kamphund beror på vad ägaren gör det till. Att säga att vissa raser är kamphund är fel i botten så är det jakt och vakt hundar, som sagt beror på vad ägaren gör hunden till.

Johanna sa...

Kortfattat: en kamphund är en hund som, av ägaren, har tränats till att bita, skada och vinna.

Tror inte rasen har så mycket betydelse utan de flesta raser kan nog bli kamphundar. Vissa raser kanske har "bättre"(usch) fallenhet till detta pga deras historia men i överlag är det ägaren som bestämmer om hunden ska vara en kamphund eller ej.

Mia Karlsson sa...

Tack till alla er som tagit sig tiden att svara! En utav er kommer att vinna en snaskpåse till voffen! Lottdragningen kommer Sauron att stå för :) Håll koll på bloggen så ni ser om ni vann!