fredag 27 januari 2012

Att stryka medhårs....


Efter gårdagens föredrag med titlen: VAD ÄR EN KAMPHUND har jag mycket i huvudet som behöver komma ut.
Föredragshållare var en man vid namn Krister Gustén, han är aktiv i Svenska amstaffklubben och amstaffägare.
Som en liten guldkant hade vi en man vid namn Ludvig med oss i åhörarskaran som skulle visa sig vara en man med sund syn på uppfödning & innehav utav kamphundsras.

Vi var ett litet gäng på 12 personer med blandade hundraser vilket var roligt.
Jag hade stora förväntningar på föredraget, jag ville ha raskunskap, nya synvinklar och fick lite utav inget!

Jo, nya synvinklar fick jag allt - inte trodde jag att jag hade hamnat på ett föredrag där vi skulle behandla andra som syndabockar och göra samma misstag som alla andra gör när de kallar våra hundar för mördarhundar.
Ett tag ville jag bara ställa mig upp och skrika hallelulja...inte för att att jag gillade vad som sas utan för att hela stämningen känndes nästa sektlikt, ja, jag vet det låter hemskt att säga så men stämningen över att glorifiera amstaffen var påtaglig.

Jag hade i mina förväntningar utav kvällen föreställt mig en objektiv bild utav kamphunden. Jag hade förväntat mig saklig fakta och erfarenhet utav kamphundar. Jag hade förväntat mig diskussioner kring deras roll i samhället, problematik och användning.



Vad jag fick var så mycket mer...men inget utav det ovan nämda.
Jag kommer ta upp lite utav det som sas om Amstaffen, för det var i princip enbart denna ras utav alla kamphundsraser som diskuterades. Jag kommer att skriva mina egna åsikter om det som sas och min mening är inte att smutskasta de som var på föredraget eller säga att deras meningar kring ämnet är fel. Jag kommer ta upp fakta som jag har fått genom utbildning och kurser för erfarna hundutbildare och raskunskap. Kanske är min erfarenhet inte det samma som din och det respekterar jag men jag kan inte respektera en glorifiering utav en ras som har så mycket mer inom sig än vad som kommer fram - och det ifrån människor som äger och älskar dessa hundar. Borde vi inte upplysa även om negativiteten kring rasen och hur det är att äga en kamphund?



Håll i hatten för nu börjar det.....

1. Amstaffen som ras passar alla!

Det är inte min åsikt. Amstaffen må vara en underbar följeslagare och familjemedlem men vem som hellst bör inte skaffa en sån här ras. Man kan säga att de är soffpotatisar och att de trivs bra med det, men så upplever jag det inte. Amstaffar är arbetande hundar som behöver få använda sin muskulösa kropp på ett utmanande sätt, att ha en amstaff innebär ett aktivt liv och mycket fördomar. Man måste älska rasen och förstå hur den är för att också kunna möta sammhällets frågor, både de positiva och de negativa.


2. Amstaffen är inte avlad för kamp

Ja, detta var en utav de största punkterna under föredraget. Att mörka ner amstaffens bakgrund och nu gå ut och säga att det är en familje och sällskapshund är ett stort misstag i mina ögon. Att sen få höra det från en aktiv medlem i svenska amstaff klubben fick mig att häpna!
Det är sant att amstaffen inte framavlas för kamp idag, men hur ser deras rasbakgrund ut...har det inte där funnits hundar som framavlats för kamp? Härstammar inte amstaffen ifrån Pitbullen som vad jag vet avlades för boskap/hundkamp?
Kan man då säga att bara för att man valde ut vissa rekorderliga exemplar utav pitbullen och avlade vidare på dem har fått bort kamphundsbakgrunden i amstaffen?
NEJ! Att försöka glömma bort och göra deras arv till något det inte är tycker jag är en farlig väg att gå.
Man måste framhäva hundarnas arv, vad som kan finnas under ytan och hur man hanterar det. Hur fina, gulliga, trevliga, sammarbetsvilliga, träningsbara, soffpotasisar, kelgrisar de än är, så tycker jag att om man älskar rasen är det lika viktigt att lyfta fram, förklara och upplysa om genetiska dispositionerna inom olika raser, både positiva och negativa.



Att ta en jack russell, ändra namn på den och välja ut exemplar som är trevliga, lugna, mindre ettriga och sen säga att det är en familje/sällskapshund som inte avlas för att döda är i princip samma sak. Visst man kan dämpa vissa delar utav hundens förprogrammerade beteenden men man vet ju inte alltid vilka gener som slår igenom i slutändan. Så jag tycker inte att jag kan säga att min extrema döda hund (jack russelln) inte har något döda kvar i sig "bara" för att jag har valt att avla på hundar med lågt döda intresse gör att det försvinner, det kan mycket väl ligga där under ytan och komma fram i olkia situationer...vore det inte bra att då veta att jack russelln är framavlad för att döda sina byten, de är förprogrammerade på att "veta" att fångade byten behandlar vi så här. Det finns i dem, men vissa har bättre förutsättningar för det än andra.
Det finns alltid variationer inom en ras såklart men det jag vill poängtera är att man inte bör glömma bort en hunds arv och genetik när man pratar om sin ras.



3. Blandraserna sabbar för renraserna

Alla som köpt en amstaff utan stamtavla har en blandras, så enkelt är det. I alla situationer där stamtavla är ett måste kommer din hund alltid vara en blandras och det stämmer. Du vet ju faktiskt inte till 100% att just din inköpta Amstaff är renrasig! Jag vet att det nästan alltid skrivs renrasig amstaff och när man sen läser lite mer står det utan stamtavla, ja tyvärr, du har köpt en blandras. Jag är verkligen inte emot blandraser, jag har en själv (Sauron). Jag köpte en amstaff, jag ville ha en amstaff, jag såg en amstaff när vi åkte och kollade på valparna. Jag regestrerade en amstaff i jordbruksverket, jag anmälde en amstaff till försäkringsbolaget. I mina ögon var han en renrasig amstaff utan stamtavla men nu förstår jag att det ställer till stora problem för den renrasiga amstaffen med stamtavla. Hur blir det då igentligen med rasstatistiken? Om en amstaff blandning (alla utan papper) behandlas för en åkomma så kommer ju den att hamna i amstaff statistiken. Alla våra blandraser kommer att påverka försäkringsgrupper, standard och media. Detta var en punkt som jag kunde förstå och verkligen tycker är fel. Alla blandraser borde hamna under gruppen blandraser för att inte påverka de renrasiga hundarnas statistik och sjukdomshistoria. Vi vet ju faktiskt inte vad det är för raser i våra blandraser även om vi köpte en amstaff, det kan ju lika gärna vara någon/några av de andra raserna som ger sjudomen och då blir det fel i statistiken.
Ludvig (mannen med bra information och erfaren amstaff/staff uppfödare) hade en önskan om att man skulle sluta säga att jag har en amstaff och istället säga att man har en amstaffblandning, jag har själv sagt att jag har en amstaff fast utan papper så jag vet ju inte riktigt vad det är i honom och det kommer jag att göra i fortsättningen också.
Jag förstår frustrationen hos de som äger renrasiga amstaffar. Jag förstår att man vill att alla vi med amstaffblandisar säger att vi har blandraser, jag förstår att man inte vill ha blandrasernas statistik i sin renrasiga statistik.
Jag förstår det. Men på föredraget igår blev det en nästan hatisk stämning gentemot idioterna med blandraserna. Ja, precis så sa dem. Idioterna som går och säger att de har en kamphund, idioterna som tycker det är tufft att säga att man har en kamphund.



Jag har en kamphund, jag har en kamphundsras, jag har en amstaffblandning och det är precis vad jag har! Att säga att man har en kamphund klingar ju olika i åhörarens öron, allt beror ju på vad man har för resonemang kring en kamphund, vad är en kamphund? Vad betyder ordet kamphund för dig?

Jag fick frågan igår - vad är en kamphund för dig?
Jag tog ett tag på mig att fundera innan jag svarade men mitt svar blev:
En hund som igrund och botten är avlad för att kampa, det är en kamphund för mig, och i den bemärkelsen har jag en kamphund.
I mina öron klingar kamphund fint, det är inget fult som man ska sticka under stol med. Min hundras/mina hundraser är i grund och botten avlade för kamp...punkt slut!
Det betyder ju inte i sig att han vill kampa med alla hundar & djur han ser men dispositionen för att kampen (i jakt syfte!) slår igenom i olika situationer mer än vad det gör hos tex en shih tzu (tempelhund, åt lik förr i tiden)den chansen är stor eller i alla fall befintlig.
Många har sagt till mig att man inte ska kalla sin hund för kamphund eftersom en kamphund kampar&slåss med andra hundar i hundfighter och dem har rätt. Men jag har valt att använda mig utav benämningen kamphund just för att jag vill ändra på dess negativa klang, en kamphund är inte för alla en hund som tvingas slåss, en kamphund är för mig min hund som jag älskar över allt annat och som är min bästa vän.

Nu menar jag inte att vi ska måla fan på väggen men jag tycker att vi alla inte ska försöka försköna amstaffen och "glömma" bort dess arv.



Jag tyckte också (och påpekade) att den hatiska stämningen gentemot oss alla med amstaffblandningar inte var okej, visst finns det en jädra massa rötägg med amstaffblandningar men det finns många seriösa hundmänniskor som vill hundens allra bästa, med just amstaffblandning, att förskjuta och smutskasta oss alla leder ingen vart. Jag tycker att alla dessa maänniskor med amstaffblandningar ska uppmuntras til sitt ägande utav hunden, jag menar man kanske faktiskt är som jag var: jag köpte en amstaff utan papper.....ska jag då behöva skämmas för att jag smutskastar rasen?
Jag förstår problematiken kring blandrasaveln på dessa raser och det är inget jag står bakom men nu har jag en amstaffblandning och ska jag bara för det hamna utanför?

Att försöka hitta syndabockar, vare sig det stämmer eller inte, gör ju bara att man själv blir som de som hatar kamphundar. Trångsynt och elakt! Att smutskasta och snacka skit om alla med blanras utav kamphundstyp känns lite overkill. Visst det finns mycket problem, men hur det än är så finns det många seriösa med kamphundsras, de kanske borde få vara med i gemenskapen, vi kanske skulle sprida kunskap till dem om raserna och ta lärdom utav dem?

Det togs upp massor mer under kvällen som jag skulle vilja diskutera mera men jag känner att detta inlägg aldrig tar slut i sådana fall så jag bryter här. Kanske kommer jag inte kunna hålla mig utan göra ett till inlägg, vem vet.



Summering:

En amstaff är en mycket trevlig, social och energisk hund med otroliga egenskaper som förtjänar ett fint rykte, dock bör man alltid i samband med hundar oavsett ras eller rasgruppstillhörighet komma ihåg vad som ligger i dess arv, detta tycker jag att man som hundägare gör av respekt och omsorg utav sin hund så man vet vad man handskas med och varför vissa hundar reagera och handlar som de gör.

Blandrasavel finns i stor utsträckning inom kamphundsraser vare sig vi vill eller inte, att förskjuta de med kamphundsblandningar tror inte jag löser något i längden utan låt dem få känna gemenskap och förståelse, hjälp dem på vägen istället för att hålla dem utanför. Självklart står jag inte bakom blandrasavel på dessa raser men jag tycker absolut inte illa om de blandraser som finns.

Föredraget var en stor besvikelse just för att titeln på den inte överrensstämde med innehållet. I själva verket var detta föredrag ett sätt att rentvå amstaffen (renrasen) och försöka hitta ett substitut att skylla på (blandraserna med amstaff). Inga problem i sig men det var inte ett föredrag om vad en kamphund är, eller i alla fall så motsvarande det inte mina förväntningar.
Annars lärde jag mig mycket om helt andra saker, jag fick en inblick i hur amstaffägare och andra hundägare diskuterar och propagerar för kamphundar. Det var både intressant och chockande på en gång...ja, man kan säga att jag lärde mig oerhört mycket fast inte om det jag trodde!



Som avrundning vill jag bara säga att jag är väl medveten om problematiken kring dessa raser och hundägarna. Jag vet vad de ställer till med och hur de behandlar sina hundar och ryktet som blir utav det. Jag träffar många kamphundsblandningar som har problem, men jag sticker inte under stolen med det utan man försöker ta tag i problemen istället. Hundarna finns här och det är inget man kan göra någonting åt utan nu får man brja handla istället och hjälpa till.

Ni är inte tvingade till att hålla med, jag presenterar ingen sanning utan detta är mina personliga åsikter baserat på utbildning, erfarenhet och mycket intresse.
Jag hatar inte eller ser inte ner på andra som tycker olika, det har man rätt till, men fakta, raskunskap och ödmjukhet kommer man ganska långt med i kampen för kamphunden!

7 kommentarer:

Carina sa...

Hej!
Snubblade över din blogg på vovve. Trevlig läsning, kul med ngn som ventilerar sina funderingar. Det är inte lätt att älska en hund som katagoriseras på det sättet som just bullarna gör. Jag köpte min amstaff blandning hos Hundstallet. Dom fick in ett extremt magert vanvårdsärende i juni 2010 med 8 valpar. Man kan summera det caset så här: unga grabbar i 20-22 års åldern som försökte tjäna pengar genom hundkamp, tvångsparningar och valp försäljning. Status symbol, penis förlängare, kalla det vad du vill. Jag anser att människor inte skulle ha några problem med dessa hundar om man tog tag i roten till problemet. Vi som har ett intresse för våra hundar, aktiverar dem, tränar, tävlar etc. Det är inte vi som är problemet, och inte våra hundar heller. Det vore mkt bättre om man lade ner energi på att nå ut till den stora massan. Botkyrka kommun erbjöd (ett fåtal) hundkurser, gratis till boende i sina fastigheter med kamphundar. Man ska inte sticka under stol med att dom som köper en blandras kanske gör det just för att det är billigt. Att köpa en amstaff utan papper är billigare än att köpa en med och i de flesta fall bra mkt enklare. Kastrerings projektet är till för just detta, jag som ägare till en kamphunds mix kan få min hund kastrerad gratis. Jag håller med dig i alla punkter om att man inte ska glorifiera raserna. Det ska man inte göra med ngn hund. Att säga att vissa hundar är enklare än andra är att försöka avsäga sig det aktiveringsansvar som man har som husdjurs ägare. Men det är de grabbar och tjejer som får höra av en polare att en annan polare har tagit valpar på sin ascoola kamphund och han ska "bara" ha 5000.- för den. Du kan tom bli skyldig eller betala med annat... Och dom glider över till polaren och vips så har ngn utav dem en kamphunds valp med sig hem. Jag har jobbat 6 utav 8 år som ordningsvakt i tunnelbanan i stockholm, medverkar i kanal 5´s"Tunnelbanan". I både Norrort och söderort går det till så här! Träffade på en tjej i 15 års åldern i Norsborg - som hade en kamphunds valp med sig som kanske var 9 veckor - med en stryp kedja i metall på sig som passar en vuxen stor hund. Hals kedjan var längre än hunden. Jag frågade varför hon hade den stora kedjan och svaret var "min pojkvän tycker det är snyggt". Det var inte hennes hund, hon var totalt ointresserad och kunde ingenting.En mkt god vän och kollega jobbar i Högdalens centrum då en man med missbrukar problem kommer fram till honom med ngt som såg ut som en amstaff blandning. Mannen vill ge hunden till min kollega med andledningen att "han bara skulle vara hundvakt ngn dag för åt en tjej". Nu hade det gått veckor och hon var försvunnen. Kollegan svarar att "tyvärr, det kan jag inte hjälpa dig med." Kanske tio min senare så satt hunden fastbunden i dörren till deras vaktlokal. Hunden blev hämtad utav polisen, gick igenom systemet och är idag lyckligt omplacerad. Den mannen var snäll, han hade lika gärna kunnat kränga hunden till ngn.Det är så situationen ser ut. Nu har vi fått Djurskyddspolisen i sthlm och killen som ströp ut och dumpade sin kamphunds valp i hägersten i sthlm blev dömd till 1 år & tre månader men dom hoppas på bättre i Hovrätten. Jag har mer erfarenheter utav denna blandras avel som pågår utav kamphundsraser, och dessa är grunden till varför jag är emot den. Jag kan inte ens komma ihåg hur många idioter som försökt att hota mig med sina "farliga hundar". "Den gillar inte ainas"... Yeah right! Nu skrev jag en uppsats i din blogg, ber om ursäkt men det är för mig en het potatis precis som det verkar vara för dig. Oklart om jag ens framförde ngn poäng... Önskar dig och dina hundar en trevlg helg.
Hälsningar Carina

Mia Karlsson sa...

Hej! Vad roligt att få höra ren fakta kring hur det är ute i Sverige. Jag uppskattar alla som på något sätt försöker ändra situationen för kamphundarna och jag tycker precis som dig att det är för jäkligt att det bara rullar på i de mindre seriösa hundkretsarna, att det bara avlas hit och dit utan intresse för djuret! Jag hoppas att polisen i framtiden blir mer intresserade utav djurärenden så att man kan komma till rätta med grundproblemet precis som du säger. Bra skrivet och jag uppskattar ditt ärliga svar!

Trevlig helg till dig med!
Mvh Mia

Nikita sa...

Innan jag kommenterar vidare, så måste jag påpeka att det bara finns ett enda kriterie som APBT har avlats på och gör än idag: hundkamp. Boskap har ingenting med saken att göra. Bara hundkamp, att slåss, att vilja slåss. Inget annat.

AST kommer ur APBT, det är ingen osanning i det. AST har funnits i straxt över 80 år, och på så kort tid kan man inte avla bort kamplusten. Man kan dämpa den, men att påstå att den knappt finns där är bluff, båg, förbannad lögn! Besviken jag blir när jag läser ditt inlägg, kanske var det tur att jag inte åkte. jag hade nog blivit rent av förbannad.

I blandras-delen håller jag med fullt ut. Idioter med blandraser ställer till en jävla massa problem, men det är ju bara idioterna. De seriösa hundägarna med blandraser hjälper oftast mer än stjälper. Det kanske var så Gustén menade? Att idioterna förstör, inte övriga hundägare. Vidare i frågan kan jag aldrig ställa mig bakom blandrasproducering (tycker inte att parande av blandraser kan kallas avel för det hintar om någon sorts undersökningsförmåga och arbete) eftersom det inte bara förstör för en eller två raser, utan för hela hundvärlden och inte minst för de stackars sjuka djur som kastas av aveln. Det är inte rätt varken mot hundarna i sig eller ägarna. Där emot har jag inget emot blandraser, men produktionen av dem gör mig förbannad, ibland skogstokig.

Nä, jag tror det var tur att jag inte åkte. Det verkade inte vara någon vidare god fakta egentligen, snarare en liten klubb för inbördes beundran.

Vi ses om några dagar. :)

Mia Karlsson sa...

Hej Nikita!

Ifrån de jag har haft i raskunskap ang pitbull så säger fakta att dem först användes till bull bating och kamp mot exotiska djur som björnar, apor...osv. När detta sen blev för dyrt inriktade man sig istället på hundar att fightas mot så boskaps delen finns där, dock kanske inte i slagsmålsbemärkelse, utan mer som ett arbete. Förklara gärna vidare vad du menar med boskapsdelen där, vill höra andra synvinklar :)

Jag sa faktiskt det till en vän som var med att det hade varit intressant att se vad Nikita hade sagt :P
Sen vill jag bara poängtera att Gustén var inte den som sa att blandrasägarna var idioter, det var en annan i åhörarskaran.

Marlene sa...

Bra skrivet!! :D

Mia Karlsson sa...

Om du bara visste hur mycket det värmde att just du tyckte det!! <3

Nikita - hundbiten och hundtokig sa...

Nej, vad jag vet finns det inte en enda dogman som haft sina APBT till att slåss mot exotiska djur. Det förekom säkert, i någon enstaka familj att man lånade ut sin/sina hundar från kedjan och så fick låntagaren slåss bäst dem ville med hunden.

APBT är bara avlad på ett kriterie, och det är hundkamp. Hunden ska prestera i piten, ha ett jävla bett, ha en uthållighet och gameness till max. Då avlar man på dem. Det går ju räkna ut med naveln hur man utvärderar avelsdjuren även idag..

Dock så kan APBT ha använts till annan djurfight INNAN det blev en bull & terrier-hund. Men då är det ju mer eller mindre en SBT.. :)