onsdag 8 juni 2011

tråkigt med blandras eller bara vad man gör det till?


Bild tagen utav Emmeli Orrefjord http://memmeli.wordpress.com/

Denna fråga har jag tampats med länge, länge. Jag äger 2 hundar. Den ena en jack russell med stamtavla som är reggad i Jack Russell club of sweden och en amstaff som inte har någon stamtavla, reggad i SKK (som blandras). Nu till det som gör att jag slår knut på mig själv.

Jag tränar mina hundar aktivt i sök, blodspår & agility. Jag har lagt ner väldigt mycket tid på agilityn och söket och inser att mina tävlingsnerver inte är att leka med inom agilityn. Jag behöver lära mig att inte bli så nervös och sätta för höga krav på min träning - där kommer söket in, en alldeles förträfflig hundsport att hålla på med! Roligt att vara i skogen, en matte som får hålla nerverna i styr, ingen stress och oerhört roligt. Passar mig perfekt och mina hundar verkligen älskar det, mycket bättre kan det knappst bli, men sämre.....


Bild tagen utav Emmeli Orrefjord http://memmeli.wordpress.com/

Jag har stora ambitioner inom söket och siktade på tävlingskarriär, taggad till tusen iför alla olika moment som ingår, träningssugen och framförallt väldigt tävlingssugen! MEN! har man blanras eller renras som inte är reggad i SKK så får man inte tävla!!! Vad fasen, förstår ju att det är någon sorts urvalsprocess med att inte låta blandraser tävla men varför? Varför hamnar vi på något sätt utanför systemet? Varför kan inte vi få vara med? Kan man inte få tävla men inofficiellt?
Våra "blandraser" är ju trots allt lika mycket begnägna att arbeta som renraserna. De behöver jobba och vi behöver ett mål att jobba emot. Visst kan man träna i alla fall, och det kommer jag fortsätta att göra men man har ju inte lika mycket att sträva emot...synd!

Jag fick ett svar utav en vän/kollega/hundförare som sa att nästa gång får du välja en utav bruksraserna...ja, men mina hundar är unga ännu och jag vill inte ha någon ny hund, är det meningen att jag ska behöva skaffa en hund som passar inom ramarna bara för att få tävla? När jag för 7 år sedan skaffade hund visste jag ju inte att jag skulle ha tävlingsambitioner - det är något jag får sota för idag, tyvärr! Jag tycker att det inte borde behöva var så men vet inte varför det är så heller igentligen - varför får man inte tävla sök med blandras? Någon som vet anledningen?
Skulle man inte kunna införa licens även inom söket som man har i lydnaden där man kan söka tävlingslicens även med blandras.



Jag kan fortfarande ändra min inriktning till agility, lydnad eller viltspår me ska det verkligen behöva vara så? Kanske får man bara inse att det inte lönar sig att tjura utan bara le, vara glad och inrikta sig på något annat :)
Ledsen matte med sök glad blandras & felreggad vovve får nöja sig med att träna med härliga sökträningskompisar och inrikta sig på en tävlingskarriär inom dragsporten istället - där är alla hundar välkomna att tävla :)

Har ni erfarenhet utav detta eller rent av någon annan information som jag skulle ha stor nytta utav inom detta område (ej renras kontra blandras diskussioner tack!) så får ni jättegärna ge mig info :)

1 kommentar:

Marlene sa...

Jag instämmer, det är en förlegad regel! Finns, vad jag vet, ingen annanstans inom hundsporten numera. Vet faktiskt inte om det finns någon som jobbar aktivt för en förändring, man kan ju tycka att det borde det!